Rusko má kvůli alkoholismu zákon, který omezuje reklamu na pivo
Ruský prezident Vladimir Putin podepsal zákon, který kvůli obavám z alkoholismu omezuje reklamu na pivo. Kreml to uvedl na své internetové adrese.
V opatření se odrážejí rostoucí obavy z alkoholismu, když post-sovětský boom v pití piva vyvolaly snahy odvyknout Rusy pít vodku, pro kterou měli po staletí slabost. Nový zákon je však noční můrou pro mediální svět a sportovní federace, které stojí před problémem, jak pustit živě do vysílání sportovní zápas, když jeden nebo oba týmy mají pivní reklamu na dresech.
Tvrdé opatření zakazuje reklamu na pivo v rozhlasovém a televizním vysílání mezi sedmou hodinou ranní a desátou večerní. Zákon navíc stanoví přísné podmínky, za nichž se může taková reklama jinak vysílat.
“Žádná reklama propagující pivo nebo nápoje vyrobené z něj nemá tvrdit, že pití piva může vést ke společenskému, sportovnímu nebo osobnímu úspěchu,” uvádí zákon, který se objevil na oficiálních stránkách www.kremlin.ru.
Reklamy navíc nesmějí tvrdit, že pivo zahání žízeň. Inzerující musí ještě věnovat nejméně desetinu vysílacího času nebo reklamního prostoru varování, jaké má pití piva potenciální škodlivé následky.
Ekonomický deník Kommersant Daily napsal, že Putin podepsal zákon již minulý pátek 20. srpna. Zákon bude účinný od 5. září.
Rusko je jedním z nejrychleji rostoucích trhů s pivem na světě. Nyní je pivo dostupné 24 hodin denně u většiny stánků za stejnou cenu jako plechovka džusu a nevztahuje se na něj žádné věkové omezení. Hlavními hráči na ruském trhu s pivem jsou západní společnosti Carlsberg, Scottish & Newcastle a Sun Interbrew, napsala agentura Reuters.