Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Výrobky socialistických značek se stále drží na trhu

Redakce MAM20. 7. 2004

Zubní pasta Požana, nealko nápoj Vinea nebo ochranný krém Indulona. Na pultech slovenských obchodů jsou k dostání i dnes. Názvy připomínající dávné časy socialismu přežily přechod na tržní hospodářství a zatím úspěšně konkurují renomovaným značkám ze zahraničí, jejichž invazi zaznamenalo Česko-Slovensko začátkem 90. let, píše dnes slovenský list Sme.
Bratislavská společnost AB Kozmetika funguje 51 let a dnes už v ní nepracuje nikdo, kdo by si pamatoval začátky zubní pasty Požana. Majitelé a zaměstnanci se střídali, ale značka zůstala. “Já jsem do firmy přišel v roce 1978 a už tehdy to byla zaběhnutá značka,” tvrdí vedoucí vývoje AB Kozmetiky Jaroslav Hajko. Pamatuje časy, když byla zubní pasta Požana prakticky bez konkurence a problém byl spíše s jejím nedostatkem na trhu. Pád komunismu přinesl na pulty obchodů značky Signal anebo Colgate. “Po roce 1990 šel prodej Požany samozřejmě dolů, ale nízká cena a stabilní kvalita ji udržely na trhu,” dodal Hajko.
Udržení jiných symbolů socialismu v tržním prostředí však nebylo tak snadné. V roce 1974 začal Vinařský závod v Pezinku vyrábět kultovní nápoj Vinea. “Její výroba byla na tehdejší poměry technologicky unikátní, čehož si všimli také v zahraničí. Američtí obchodníci začali Vineu dovážet do USA. Byly to pro Vineu zlaté časy,” vzpomíná Viktor Čorej, společník firmy Vitis Trade, která nápoj vyrábí. Po letech úspěchů ale přišla krize a Vinea zmizela z obchodů. “V 90. letech nastala éra dovozu levných nealkoholických nápojů ve velkých baleních ze zahraničí, které sebraly Vinee podíl na trhu. Toto období pádu ale naštěstí netrvalo dlouho. Vinea dostala nové marketingové impulsy – změnil se design, rozšířila nabídka spotřebitelského balení, spustila se reklamní kampaň a změnily distribuční kanály,” řekl Čorej.
Tradice značek zboží rychlé spotřeby však nevznikaly pouze před rokem 1989. Také zahraniční investoři ve slovenských podnicích budují silné lokální značky. Příkladem je americká firma Kraft Foods, která ovládá bratislavského výrobce cukrovinek J.S. Figaro. Kromě toho, že přinesla nový výrobní sortiment ze Západu, rozhodla se vytvořit novou slovenskou čokoládovou tyčinku 3Bit. Jiným úspěšným příkladem vytvoření nové slovenské značky je pivo Kelt, které v Hurbanově začala vařit nizozemská pivovarnická skupina Heineken.

×

Počet čínských uživatelů internetu stoupl v červnu téměř o třetinu

Starší článek

Sony a BMG mění hudební trh, chystá se bitva obrů

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Lexus

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více