Výrobky socialistických značek se stále drží na trhu
Zubní pasta Požana, nealko nápoj Vinea nebo ochranný krém Indulona. Na pultech slovenských obchodů jsou k dostání i dnes. Názvy připomínající dávné časy socialismu přežily přechod na tržní hospodářství a zatím úspěšně konkurují renomovaným značkám ze zahraničí, jejichž invazi zaznamenalo Česko-Slovensko začátkem 90. let, píše dnes slovenský list Sme.
Bratislavská společnost AB Kozmetika funguje 51 let a dnes už v ní nepracuje nikdo, kdo by si pamatoval začátky zubní pasty Požana. Majitelé a zaměstnanci se střídali, ale značka zůstala. “Já jsem do firmy přišel v roce 1978 a už tehdy to byla zaběhnutá značka,” tvrdí vedoucí vývoje AB Kozmetiky Jaroslav Hajko. Pamatuje časy, když byla zubní pasta Požana prakticky bez konkurence a problém byl spíše s jejím nedostatkem na trhu. Pád komunismu přinesl na pulty obchodů značky Signal anebo Colgate. “Po roce 1990 šel prodej Požany samozřejmě dolů, ale nízká cena a stabilní kvalita ji udržely na trhu,” dodal Hajko.
Udržení jiných symbolů socialismu v tržním prostředí však nebylo tak snadné. V roce 1974 začal Vinařský závod v Pezinku vyrábět kultovní nápoj Vinea. “Její výroba byla na tehdejší poměry technologicky unikátní, čehož si všimli také v zahraničí. Američtí obchodníci začali Vineu dovážet do USA. Byly to pro Vineu zlaté časy,” vzpomíná Viktor Čorej, společník firmy Vitis Trade, která nápoj vyrábí. Po letech úspěchů ale přišla krize a Vinea zmizela z obchodů. “V 90. letech nastala éra dovozu levných nealkoholických nápojů ve velkých baleních ze zahraničí, které sebraly Vinee podíl na trhu. Toto období pádu ale naštěstí netrvalo dlouho. Vinea dostala nové marketingové impulsy – změnil se design, rozšířila nabídka spotřebitelského balení, spustila se reklamní kampaň a změnily distribuční kanály,” řekl Čorej.
Tradice značek zboží rychlé spotřeby však nevznikaly pouze před rokem 1989. Také zahraniční investoři ve slovenských podnicích budují silné lokální značky. Příkladem je americká firma Kraft Foods, která ovládá bratislavského výrobce cukrovinek J.S. Figaro. Kromě toho, že přinesla nový výrobní sortiment ze Západu, rozhodla se vytvořit novou slovenskou čokoládovou tyčinku 3Bit. Jiným úspěšným příkladem vytvoření nové slovenské značky je pivo Kelt, které v Hurbanově začala vařit nizozemská pivovarnická skupina Heineken.