Výrobci nealko nápojů doplácejí na počasí

30. 7. 2004 09:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Výrobci nealkoholických nápojů doplácejí na špatné počasí. Spotřeba letos možná vlivem chladného léta poprvé za posledních deset let meziročně klesne, řekl výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml. Loni Češi vypili asi 277 litrů nealko nápojů na osobu. Domácí výroba za rok 2003 se odhaduje na 2,84 miliardy litrů.
Na loňskou vysokou úroveň spotřeby, která Česko zařadila na jedno z předních míst v Evropě, měl podle Humla vliv široký sortiment kvalitních produktů a horké léto. „Letní měsíce a prosinec jsou obdobím, kdy lidé nealkoholické nápoje nejvíce nakupují. Z tohoto pohledu se letošní chladné a na srážky bohaté léto na spotřebě zřejmě odrazí,“ uvedl.
Pokles spotřeby způsobený počasím by ale nemusel být dramatický. „V poslední době totiž pozorujeme, že tuzemští spotřebitelé vyhledávají nealkoholické nápoje nejen jako zdroj osvěžení a prostředek k dodržování zdravého pitného režimu, ale i pro jejich chuťovou rozmanitost,“ řekl Huml.
V oblibě stále vedou kolové a pomerančové nápoje. Velký rozmach zažívají nápoje vyráběné z černého rybízu, meruněk, hrušek či brusinek. Vyhledávané jsou i výrobky s příchutí exotiky, ať již jde o různé druhy tropického ovoce či o zelený čaj.
Vrací se také móda míchaných nápojů. Vedle nesmrtelné koly s rumem a džinu s tonikem je i v českých restauracích stále častěji slyšet objednávky na mixy ovocných džusů s fernetem, vodkou či bylinnými likéry, uvedl Huml. O něco pomaleji se šíří nealkoholické koktejly, v poslední době často kombinující nealko nápoje s mlékem.
Změny chuťových preferencí českých spotřebitelů podle Humla odpovídají světovým i evropským trendům. „Můžeme proto očekávat, že na český trh v brzké době proniknou i další hity letošního léta, jako jsou nápoje s příchutí melounu, či směsi citron – kaktus,“ poznamenal.
Vstup České republiky do EU se podle Humla na domácí nabídce nealkoholických nápojů a na jejich ceně v podstatě neodrazil. Určitý nárůst dovozů, především z Polska či Německa, se projevil zejména u privátních značek, což jsou zpravidla lacinější výrobky prodávané pod jmény obchodních řetězců. Řadě tuzemských výrobců se ale naopak daří expandovat se značkovými produkty na trhy sousedních zemí, takže bilance zahraničního obchodu s nealkoholickými nápoji by měla i v tomto roce pro ČR zůstat aktivní, soudí tajemník svazu.
Z domácí výroby nealkoholických nápojů 2,84 miliardy litrů bylo loni zhruba 220 milionů litrů vyvezeno. Dovoz činil 208 milionů litrů nápojů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.