Vivendi prodalo německou legendu

23. 7. 2004 00:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pochod amerických, anglických nebo německých filmových produkcí do střední a východní Evropy má první velkou oběť. Zábavní koncern Vivendi Universal se rozhodl prodat filmové ateliéry v německém Babelsbergu, které patří k největším zařízením svého druhu v Evropě. I přes stamilipnové investice se studia nedokázala vymanit ze ztráty. Novým majitelem je skupina investorů z německého filmového průmyslu.
Vivendi Universal získalo studia Babelsberg v roce 1992 od německého privatizačního úřadu Treuhand. Již tehdy měla pověst poněkud zašlého zlata německého filmového podnikání. První film se zde začal točit již v roce 1912, své chvíle slávy zde zažívala taková věhlasná jména německého filmu jako Fritz Lang, Marlene Dietrichová, Emil Jannings nebo Josef von Sternberg. Babelsbergská studia poté prožila léta rozkvětu během nacistické diktatury a pomalého úpadku pod kuratelou východoněmeckých komunistů.

MEZITITULEK: Miliarda marek do nového Babelsbergu
Někdejší slávu se ve Vivendi Universalu snažili obnovit pomocí objemných investic do vybavení a stavby produkčních hal. Podle magazínu Deutschland dosáhly investiční náklady až miliardy tehdejších marek. Ve finále se pak Babelsberg mohl pochlubit 16 moderními ateliéry, z nichž kupříkladu Marlene Dietrich Studio se rozkládá na ploše čtyř tisíc čtverečních metrů. To je přibližně dvakrát více, než má největší hala barrandovských studií.
Zpráva o prodeji přišla paradoxně ve chvíli, kdy německý film po nějaké době začíná zdvihat hlavu. Režisérka Caroline Link získala v roce 2002 za film Nikde v Africe Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film, nominací na Oscara a miliónovými diváckými návštěvami se může pochlubit rovněž snímek Goodbye Lenin.
Babelsbergu se však nedařilo bodovat v souboji o získání amerických nebo anglických zakázek. Ty díky nižším cenám a příznivým referencím čím dál častěji míří na východ od německých hranic – na pražský Barrandov, do Polska, Maďarska nebo Rumunska.

MEZITITULEK: Barrandov před Babelsbergem
Přesun filmových lokací do cenově výhodnějších lokalit se odrazil i na bilanci Babelsbergu. Ačkoliv podle listu International Herald Tribune studia nevyprodukovala zisk od roku 1930, trend se nepodařilo zvrátit ani pomocí nadměrných investic. V roce 2002 vykázala babelsbergská studia ztrátu ve výši jednoho miliónu eur při příjmech 23 milionů eur.
Přestože vytíženost studií v uvedeném roce dosáhla 75 procent, většina kapacit připadla na domácí tvorbu. „Na rozdíl od amerických produkcí disponují německé filmy nízkými rozpočty, které studiím umožňují jen malý profit,“ poznamenal Horst Benzing z německé produkční firmy CP Medien. Podle výkonného producenta babelsbergských ateliérů Udo Happela se rozpočet většiny z 80 filmů, natočených v Německu v loňském roce, pohyboval pod hranicí pěti miliónů eur.
V roce 2002 tak Barrandov ohlásil zisk před zdaněním ve výši 63 milionů korun (přes dva milióny eur). Mohl za to poděkovat především přívalu zahraničních filmových a reklamních produkcí.

MEZITITULEK: Obchodní transakce za jedno euro
O nedobré finanční situaci studií u řeky Havel svědčí podmínky transakce. Podle oficiální zprávy Vivendi Deutschland skupina investorů pod vedením Carla Woebckena z Berlin Animation Film a Christopha Fissera z mnichovské produkce Studio Atelierbetriebe Schwabing převzala Babelsberga za symbolické jedno euro, Vivendi se navíc zavázalo přispět částkou 18 milionů eur na částečnou úhradu dluhů.
Vivendi Universal tak pokračuje ve svém ozdravném programu, který mu naordinoval management pod vedením výkonného ředitele Jeana-Reného Fourtoua. Stojí před ním nesnadný úkol – zbavit se miliardových dluhů, jejichž výše se na konci uplynulého roku pohybovala kolem 11,6 miliardy eur. Letos by pak měly klesnout pod pět miliard eur.
Na přelomu tisíciletí přitom dluhy kvůli neuváženým expanzím předchozího šéfa Jeana-Marii Messiera dosáhly hodnoty až 35 miliard eur. Nový management se dluhům rozhodl čelit rozprodejem aktivit firmy. Letos v dubnu se mu podařilo prodat zábavní divizi Vivendi Universal Entertainment koncernu General Electric za 3,65 miliardy dolarů, následoval pak podíl v televizi Canal+.

Hospodářské noviny 23. 7. 2004

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.