Tabákové firmy: Omezení reklamy odbyt cigaret výrazně neovlivní

1. 7. 2004 09:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.

Reklama
SDG

Omezení tabákové reklamy, které platí od července, podle tabákových firem zřejmě výrazně neovlivní odbyt jejich produkce. Opatření ale velmi ztíží zavádění nových značek na trh. Tabákové společnosti dávají v tuzemsku na reklamu podle odhadů asi 1,5 miliardy korun ročně.
Z této sumy jde do médií asi 200 až 300 milionů korun, protože tabáková reklama je omezena už nyní. Nesmí se například objevit v televizi. Daleko větší část výdajů jde do jiných způsobů propagace, například sponzoringu. „Odchod tabákových inzerentů pro média jako taková tolik neznamená,“ řekl marketingový ředitel firmy ARBOmedia Stěpán Wolde s tím, že jde o úbytek 200 milionů korun v celkových příjmech 17 miliard korun. Pocítí to ale kina a venkovní reklama, tedy poskytovatelé billboardů, dodal.
„Na odbyt nebude mít omezení reklamy vliv,“ řekl Richard Vavřík z tabákové firmy Reemtsma. Nejstarší zákaz reklamy na tabák má v Evropě Itálie, a to od roku 1962. Přesto tam spotřeba řadu let roste. Naopak třeba v Anglii několik roků klesá, ale zákaz platí až od od loňského února.
Firmy podle Vavříka změní směr výdajů, které místo kin a billboardů budou mířit zřejmě do prodejen tabákových výrobků. „Vrhne se to do maloobchodu,“ řekl.
Philip Morris má zkušenosti s různou regulací reklamy v různých zemích, ale reakci trhu je velmi těžké předpovídat, řekla mluvčí společnosti v Česku Danica Siváková. „Známe trhy, kde je restriktivní prostředí a není cítit rozdíl,“ dodala.
„Výrazné snížení prodejů v souvislosti s omezením reklamy neočekáváme,“ řekla mluvčí české pobočky British American Tobacco Martina Wolfová.
Podle nové úpravy mají do 1. července z ulic a podchodů zmizet například billboardy s reklamou na cigarety. Tabáková reklama má být k vidění v podstatě jen v obchodech s kuřivem. Bude ovšem muset obsahovat zřetelné varování před dopady kouření, nemá být zaměřena na lidi mladší 18 let a neměla by také nabádat ke kouření slovy nebo třeba zobrazením kouřících lidí. Reklama bude moci zůstat i v publikacích tištěných v zahraničí, pokud takový časopis není určen hlavně pro český trh.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.