Spotřebitel se dovolá ochrany, když o to stojí
Pokuty přes šest miliónů korun udělila jen za první čtyři měsíce roku Česká obchodní inspekce firmám, které nejrůznějším způsobem poškodily spotřebitele. Jejich práva přitom hlídají i další orgány – hygienici, potravinářská inspekce, kontroloři léčiv nebo životního prostředí.
Udělené pokuty jsou ale jen špičkou ledovce, shodují se pracovníci těchto organizací. Úroveň podnikatelské etiky podle nich zůstává v Česku stále ještě nízká a firmám se spíš “vyplatí” jednou za čas odvést pokutu než odstranit nedostatky.
Na vině jsou i samotní kupující, kteří si často svých práv nejsou vědomi. Od května přitom platí obdobná ochrana spotřebitelů po celém území Evropské unie.
Český komisař Pavel Telička je spoluautorem včera zveřejněného evropského desatera na ochranu spotřebitele, který je na jejich práva upozorňuje.
“Spotřebitelé si svobodně nakupují výrobky, které mají zjevné vady, jsou anonymní a bez identifikace výrobce nebo dovozce, bez návodu k použití, nevyžadují účty ani zajištěný servis… Jejich hlavním kritériem při výběru jsou pak nikoliv vlastnosti výrobků a účel použití, ale cena,” vysvětluje Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce (ČOI).
Většinou neradi si stěžují zahraniční návštěvníci. Důvodem je podle pracovníků v cestovním ruchu fakt, že mají málo času a chtějí ho využít lépe než sepisováním stížností a chozením po úřadech. Například předražování je navíc moc nepálí kvůli nízké cenové hladině v Česku. Také už se neobjevují upozornění na dvojí ceny – jedny pro domácí a druhé pro cizince.
Turisté si občas stěžují spíše na směnárny. Vládní agentura CzechTourism registruje zejména v letních měsících výhrady k tomu, že některé lákají na nulový poplatek za směnu, ale nakonec se nějaká přirážka – třeba i jinak pojmenovaná – v účtu stejně objeví.
Naopak v Praze se – alespoň podle kontrolorů – zlepšuje situace v léta kritizované taxislužbě. V prvním pololetí letošního roku provedli kontroloři magistrátu 249 kontrolních jízd. Předraženo jich bylo čtyřicet, což je 16,06 procenta kontrolovaných jízd. Počet přestupků od dubna před dvěma roky, kdy kontroly začaly, stále klesá, tvrdí magistrátní záznamy. V předchozím období byla předražena víc než pětina jízd.
Ani samotný vstup Česka do Evropské unie žádný přelomový okamžik nepředstavoval, předpisy se harmonizovaly postupně. Kupující mimo jiné získal od letošního ledna dvouletou záruční dobu na spotřební zboží.
U nákupů mimo obchod má právo v určité lhůtě odstoupit od kupní smlouvy bez důvodu. Jde například o internetové obchody či teleshopping, kde si spotřebitel nemůže zboží osahat, či o propagační zájezdy, kde může být pod tlakem prodejce. Od května se lidé na cenovkách velkých obchodů také dozvědí měrné ceny za kilogram či litr, aby mohli nabídku lépe srovnávat.