“Ředitel úspor” čeká na vyšší příjmy
Na rekord to ještě zdaleka není, ale hranici neúspěchu už Jiří Janeček překročil. V čele České televize stojí celý rok, což dosud dokázali pouze tři jeho předchůdci – Ivo Mathé, Jakub Puchalský a Jiří Balvín. Stejný počet ředitelů musel kancelář na Kavčích horách vyklidit mnohem rychleji.
Televizi bude Janeček řídit i v dalších měsících. A to přesto, že největší souboj v ředitelské funkci prohrál. Za celý rok se mu nepodařilo poslance přesvědčit, aby po sedmi letech zvýšili koncesionářské poplatky, jejichž skutečná hodnota poklesla kvůli inflaci ze 75 na 57 korun.
Byl to vůbec první úkol, který na Janečka loni v červenci čekal. Zpočátku to pro televizi i jejího nového ředitele vypadalo dobře. Debatu o zvýšení poplatků začali poslanci v březnu loňského roku a kromě zvýšení poplatků navrhovali veřejnoprávní televizi také trojnásobně více času pro vysílání reklamy.
Přiškrtil “černou díru”
Janeček se snažil vyjednávací pozici ještě vylepšit. Nepřímo dal například za pravdu těm poslancům, kteří opakovaně označovali televizi za černou díru schopnou pohltit jakékoliv množství peněz. Ukázal, že na Kavčích horách je kde šetřit.
Pokračoval ve snižování počtu zaměstnanců (televize však propouští od roku 1993 průběžně) a omezil některé náklady.
Radě České televize se nový generální ředitel zamlouval. “Rozdíl mezi náklady v roce 2002 a 2003 je přibližně půl miliardy korun. Podívejte se podrobně na tato čísla a dostanete odpověď, jak je to v České televizi s restrukturalizací,” říká předseda Rady ČT Jan Mrzena.
“Přiškrcení černé díry” ale na vyšší poplatky nestačilo. Poslanci postupně začali televizi ubírat povolenou reklamu, až nakonec před měsícem zákon, který připravovali více než rok, zamítli a začínají ho psát znovu.
Mrzena hájí Janečka tím, že rozhodování o poplatcích nebylo postavené na odborném zhodnocení. “Je to politika a někteří poslanci se dosud nevyrovnali například se známou televizní krizí a tyto osobní postoje přenášejí do debaty o financování televize,” míní Mrzena.
Janeček mohl někomu televizní krizi připomenout. Tehdy stál na straně “vzbouřenců” a zprávy moderoval s připnutou trikolórou.
Také další člen rady Erazim Kohák si myslí, že v debatě o poplatcích porazila politika odborné argumenty. “Nepamatuji si, že by někdo z poslanců měl zájem o skutečnou diskusi o úkolech a ceně veřejnoprávní televize.”
Peněz je málo, nepřežijeme
V prosinci 2003 Janečkův ekonomický ředitel František Lambert prohlásil, že peníze na výrobu nových pořadů vystačí na letošní první pololetí a dál že už bude televize jen přežívat. Argument zazněl přesně v polovině dohadování o poplatcích.
Vzápětí televize naznačila, že bude muset zrušit výrobu některých divácky oblíbených pořadů.
Jenže když v červnu poslanci zvýšení poplatků zamítli, ukázalo se, že finanční kolaps se odkládá. “Česká televize v letošním roce nezrušila žádný pořad ze své nabídky z finančních důvodů,” uvedl mluvčí televize Martin Krafl.
Pokud krize nastane, nebude to podle Janečka dříve než příští rok. “Letos to divák ještě nepozná, na podzim budeme mít ve vysílání dokonce několik nových formátů. Ale s úsporami jsme už opravdu na hraně a to se bohužel příští rok skutečně projeví. Kvůli nedostatku peněz jsme letos neinvestovali do takzvané předvýroby, což je natáčení seriálů nebo třeba dokumentů,” uvedl Janeček.
Neobvyklá byla rovněž akce, ve které televize vyzvala diváky, že kdo chce, může začít dobrovolně platit více než zákonem stanovených 75 korun. “Diskuse o výši televizního poplatku inspirovala řadu diváků, kteří se dotazují, zda mohou platit zvýšený poplatek dobrovolně,” tvrdila Česká televize v tiskové zprávě. Vydala ho letos v lednu přesně v době, kdy se sněmovna chystala hlasovat o vyšších poplatcích.
Více ostrých nožů
Některé změny “Janečkovy éry” jsou na obrazovce poznat už teď. Na nového ředitele si například nemohou stěžovat prodejci zázračně ostrých nožů, kuchyňských hrnců a dalších výrobků za “neuvěřitelně výhodné ceny”.
Ve snaze dosáhnout co největších zisků vysílá Česká televize mnohem více teleshoppingu. “Vysílací čas byl proti loňskému roku navýšen o 33 procent,” sdělil Krafl.
Místo někdejší hodiny se teď ostré nože nabízejí každý den o dvacet minut déle.
Usmíření s Hušákem
Nečekaná byla na konci loňského roku i schůzka generálního ředitele České televize Janečka s šéfem loterijní společnosti Sazka Alešem Hušákem. Janeček na ní Hušákovi nabídl omluvu za kritické reportáže, které před časem televize o Sazce odvysílala.
Zvláštní byla omluva zejména tím, že první soudní jednání vyvolané Hušákem dalo za pravdu televizi a žádný jiný verdikt od té doby nezazněl.
Současně s omluvou se přitom televize přela se Sazkou o to, že loterijní společnost blokuje vysílání hokejových přenosů z její nové arény. A dlouhodobě platí, že zhruba každá desátá koruna, kterou Česká televize utrží za reklamu, pochází právě od Sazky.
Co se v České televizi změnilo za Jiřího Janečka
Jiří Janeček byl zvolen generálním ředitelem 16. července 2003. Před ním vedl televizi devět měsíců prozatímní ředitel Petr Klimeš.
Co Janeček zařídil
Snížil počet zaměstnanců.
Udržel výnosy (příjmy z vybraných poplatků a z reklamy), zároveň snížil náklady. Televize tak ušetřila čtvrt miliardy korun.
Co Janeček nezařídil
Nepodařilo se mu přesvědčit poslance, aby zvýšili koncesionářské poplatky. Poplatek za televizi zůstává bez ohledu na inflaci od roku 1997 stejný – 75 korun měsíčně. Jeho reálná hodnota je ve srovnání s původní pouze 57 korun.
Úspěch nezávislý na Janečkovi
Oproti loňskému prvnímu pololetí televize téměř beze zbytku prodala veškerý reklamní čas. Velký vliv na to však měly přenosy z hokejového mistrovství světa (přelom dubna a května) a fotbalového Eura (červen).
Hospodářské noviny 22. 7. 2004