Lidé stále častěji kupují kosmetiku a drogerii v samoobslužných specializovaných prodejnách. Zatímco v roce 2002 zde nakupovala pětina zákazníků, nyní je to téměř třetina. Podobný počet lidí si oblíbilo nákup v hypermarketech. Vyplývá to z květnového průzkumu společnosti Incoma Research, která spolupracovala s GfK Praha.
Naopak obliba malých pultových drogerií a postupně také supermarketů a obchodních domů podle průzkumu Drogerie 2004 klesá. Podle Petry Nadaské z Incomy Research jde o trend celého maloobchodního trhu.
Rostoucí zájem o nákup ve specializovaných samoobslužných drogeriích a hypermarketech spolu podle analytika společnosti Unilever Jaroslava Círa souvisí. Obliba hypermarketů stoupá s tím, jak si domácnosti uvědomují výhodu větších nákupů jednou za týden či 14 dní. „Lidé také vnímají ceny v hypermarketech jako příznivější,“ podotkl Cír. Zároveň dodal, že je zde proti jiným obchodům i nabídka zábavy, dětských koutků nebo občerstvení.
„Nákupy v hypermarketech se však většinou uskutečňují v rámci rodiny anebo alespoň s manželem. Takový nákup nedává prostor na dostatečné potěšení z výběru kosmetiky,“ poznamenal Cír. Ženy proto zejména dražší kosmetiku nakupují v drogeriích, kde mají více času a větší možnost výběru.
Hypermarketům a samoobslužným drogeriím dávají podle průzkumu přednost lidé, kteří nakupují značkové zboží. „Šíře sortimentu a příjemné nákupní prostředí je pro ně důležitější než cena,“ podotkla Nadaská.
Zájem je také o výrobky od přímých prodejců, a to zejména o dekorativní a pleťovou kosmetiku. Jejich nabídky podle průzkumu využívá 29 procent domácností. Mezi zákazníky jsou především mladší lidé a lidé se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Dominantní postavení na trhu má společnost Avon, vyplývá z průzkumu.
„Avon ve východní Evropě a v České republice roste závratným tempem,“ potvrdil Cír. Ženy mají možnost si o kosmetice povídat, výrobky jsou cenově dostupné a výběr není omezený prostorem na polici v obchodě, doplnil analytik.
Průzkum Drogerie 2004 dále zjistil, že pokračuje koncentrace trhu. Tržby patnácti největších prodejců drogerie a kosmetiky pokrývají 63 procent celkových tržeb. Jde například o řetězce Ahold, Billa, Carrefour, Kaufland nebo Tesco Stores ČR a specializované řetězce dm drogerie markt, droxi nebo Rossmann.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).