Při nákupu kosmetiky roste obliba samoobslužných prodejen

9. 7. 2004 08:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Lidé stále častěji kupují kosmetiku a drogerii v samoobslužných specializovaných prodejnách. Zatímco v roce 2002 zde nakupovala pětina zákazníků, nyní je to téměř třetina. Podobný počet lidí si oblíbilo nákup v hypermarketech. Vyplývá to z květnového průzkumu společnosti Incoma Research, která spolupracovala s GfK Praha.
Naopak obliba malých pultových drogerií a postupně také supermarketů a obchodních domů podle průzkumu Drogerie 2004 klesá. Podle Petry Nadaské z Incomy Research jde o trend celého maloobchodního trhu.
Rostoucí zájem o nákup ve specializovaných samoobslužných drogeriích a hypermarketech spolu podle analytika společnosti Unilever Jaroslava Círa souvisí. Obliba hypermarketů stoupá s tím, jak si domácnosti uvědomují výhodu větších nákupů jednou za týden či 14 dní. „Lidé také vnímají ceny v hypermarketech jako příznivější,“ podotkl Cír. Zároveň dodal, že je zde proti jiným obchodům i nabídka zábavy, dětských koutků nebo občerstvení.
„Nákupy v hypermarketech se však většinou uskutečňují v rámci rodiny anebo alespoň s manželem. Takový nákup nedává prostor na dostatečné potěšení z výběru kosmetiky,“ poznamenal Cír. Ženy proto zejména dražší kosmetiku nakupují v drogeriích, kde mají více času a větší možnost výběru.
Hypermarketům a samoobslužným drogeriím dávají podle průzkumu přednost lidé, kteří nakupují značkové zboží. „Šíře sortimentu a příjemné nákupní prostředí je pro ně důležitější než cena,“ podotkla Nadaská.
Zájem je také o výrobky od přímých prodejců, a to zejména o dekorativní a pleťovou kosmetiku. Jejich nabídky podle průzkumu využívá 29 procent domácností. Mezi zákazníky jsou především mladší lidé a lidé se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Dominantní postavení na trhu má společnost Avon, vyplývá z průzkumu.
„Avon ve východní Evropě a v České republice roste závratným tempem,“ potvrdil Cír. Ženy mají možnost si o kosmetice povídat, výrobky jsou cenově dostupné a výběr není omezený prostorem na polici v obchodě, doplnil analytik.
Průzkum Drogerie 2004 dále zjistil, že pokračuje koncentrace trhu. Tržby patnácti největších prodejců drogerie a kosmetiky pokrývají 63 procent celkových tržeb. Jde například o řetězce Ahold, Billa, Carrefour, Kaufland nebo Tesco Stores ČR a specializované řetězce dm drogerie markt, droxi nebo Rossmann.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.