Pivovary expandují, na tradičních trzích je plno
Největším světovým pivovarským skupinám už dávno nestačí jejich historické trhy. Americký Anheuser-Busch, britský SABMiller, nizozemský Heineken a belgický Interbrew hledají další zdroje růstu na nových odbytištích. Investují miliardy dolarů do odkupu konkurentů v zemích, na něž se chtějí zaměřit. Ani menší pivovary však nezůstávají pozadu.
Výrobci piv se nyní zaměřili především na Čínu, která je trhem s nejrychleji rostoucí spotřebou na světě. Všechny velké pivovary zároveň mění komunikační strategii, aby získaly nové spotřebitele, zejména mezi ženami a mladými.
“Velké pivovarské skupiny nemají jinou možnost, jak si zajistit další růst,” uvedl v deníku Le Monde analytik ze společnosti Ineum Consulting Gilles Cohen. “Spotřeba piva na západních trzích už řadu let klesá. Naproti tomu Čína se objemem spotřeby piva dostala loni ve světě na první místo. Význam získávají také některé další trhy.”
Zatím poslední velkou akvizici v Číně udělal letos v červnu americký Anheuser-Busch. V soutěži o čtvrtý největší čínský pivovar Harbin uspěl s nabídkou 635 miliónů eur. Američané nebyli jedinými zájemci – o Harbin měla zájem také skupina SABMiller.
“Je to velmi dobrý strategický tah za rozumnou cenu,” soudí Kevin Baker z finanční skupiny Canadean. “Firma si tak zajistí nejen další růst, ale zároveň bude moci exportovat čínské značky na vyspělé trhy.” Na pivním trhu USA zaujímá Anheuser-Busch 50 procent a další části může získat jedině pomocí importovaných značek.
Jen ti největší však mají dostatek prostředků investovat do velkých zahraničních akvizic, shodují se analytici. Pro srovnání, výše tržeb Aneheuser-Busch dosáhla loni v přepočtu čtrnáct miliard dolarů. Původně jihoafrický, dnes britský SABMiller utržil přes osm miliard dolarů, nizozemský Heineken více než jedenáct miliard dolarů a belgický Interbrew osm a půl miliardy dolarů, uvedl server ftd.de.
Na začátku května si proto Heineken mohl dovolit investici do dalších trhů. Začal tak působit v Tunisku. V posledních týdnech se Heineken dostal také do Kazachstánu. Na východní trhy se zaměřil i SABMiller, jenž převzal kontrolu nad rumunským výrobcem Aurora. Interbrew se zase zaměřil na Jižní Ameriku, kdy se mu v květnu podařilo převzít brazilskou firmu AmBev, pomocí níž se podle výstavu stane jedničkou na trhu a odsune Anheuser-Busch na druhé místo.
Nicméně za světovými giganty nezaostávají také menší společnosti. Původně francouzský pivovar Kronenbourg, jehož vlastníkem je nyní britský Scottish & Newcastle, zahájil zahraniční expanzi již v roce 2000. Nyní se mu zdařilo proniknout do Alžírska. Dánský Carlsberg zase jedná s dalším čínským výrobcem Lanzhou Huanghe o koupi 50procentního podílu.
Hospodářské noviny, 13. 7. 2004, autor: Adam Junek