Pirátství nutí gramofirmy snižovat ceny kompaktů
I přes narůstající oblibu legálního stahování hudby z internetu stojí hudební vydavatelství před vážným problémem: fanoušci po celém světě si přestávají kupovat nosiče. Přednost dávají pirátskému vypalování nebo serverům, které hudbu nabízejí zdarma, na popularitě získávají i ostatní druhy zábavy jako videohry nebo mobilní telefony. Podle některých firem existuje jediný recept na zvýšení poptávky po cédéčkách: snižování cen.
Německá divize nadnárodního labelu BMG, který je součástí koncernu Bertelsmann, oznámila, že od srpna snižuje ceny všech svých CD o čtyři na 13 eur. Současně začne prodávat speciální zlevněné a luxusní verze běžných hudebních disků.
Experiment s lacinými CD začal ve Španělsku
Cenový experiment si BMG poprvé vyzkoušela ve Španělsku, kde prodávala tři cenově odlišné druhy jedné nahrávky místní populární skupiny Estopa. “Bohužel fanoušci kupovali stejně nadšeně všechny tři verze, protože se domnívali, že se jedná o rarity,” podotkl ředitel české pobočky BMG Milan Herman.
V Německu posluchači za “laciné” CD zaplatí asi 10 eur. Na rozdíl od běžných kompaktů však tyto verze nebudou obsahovat obal, texty písní nebo barevné obrázkové přílohy.
“Konečně musíme srovnat naší nabídku s poptávkou a pokusit se o něco nového,” řekl podle ČTK ředitel BMG pro německy mluvící země Maarten Steinkamp, podle něhož je nová cenová politika gramofirmy odpovědí na vzrůstající pirátství. “Je to naše protipirátské CD,” dodal Steinkamp.
Kromě laciné verze bude k dostání i luxusní verze CD, která bude stát přibližně 18 eur a bude obsahovat videoklipy a bonusy.
Cílem kampaně je zvednout prodej BMG v Německu o 25 procent. Od roku 2000 klesly tržby nahrávacích společností o 33 procent. Podle údajů Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se prodej všech hudebních nosičů v Německu loni snížil o takřka 15 procent. Německý trh je se svým šestiprocentním podílem pátým největším na světě.
Universal Music zlevňovala již loni v říjnu
BMG tak následuje příkladu Universal Music Group, které ke snižování cen přistoupilo již v říjnu minulého roku. Vedení společnosti se tehdy rozhodlo ve Spojených státech prodávat CD za 13 dolarů, tedy o čtyři až šest dolarů méně. “Pevně věříme, že když u množství titulů půjdeme s cenou dramaticky dolů, přinutíme spotřebitele vrátit se do obchodů s hudbou,” prohlásil tehdy předseda Universal Doug Morris.
Se snižujícím se prodejem a nutností přizpůsobit se klesající poptávce se potýkají i vydavatelé v České republice. Podle katalogů, které Sony Music Entertainment poskytla svým prodejcům, společnost od 1. června do 31. srpna nabídla u několika desítek vybraných titulů zařazení do cenově zvýhodněných kategorií.
“V současné době vidím jako velký problém ceny zahraničních nosičů. Budeme se snažit, aby se dostaly na stejnou cenovou hladinu, jako nahrávky domácích interpretů,” uvedl Herman. Posluchači za české CD zaplatí v průměru mezi 300 a 350 korunami, zahraniční kompakt stojí až o několik set korun více. Česká BMG podle Hermana podobný experiment jako v Německu v nejbližších měsících nechystá. “Je třeba počkat na vyhodnocení akce na německém trhu,” podotkl Herman.
Podle studie společnosti PricewaterhouseCoopers přicházejí v tuzemsku hudební vydavatelství kvůli nelegálnímu stahování hudebních nahrávek z internetu či jejich kopírování až o polovinu tržeb. Jejich objem z oficiálního prodeje hudby přitom loni podle studie klesl o 12 procent na zhruba 35 miliónů dolarů.
Hospodářské noviny, 15. 7. 2004, autor: Aleš Borovan