Nike a Adidas už brojí na další bitvu
Pro zaměstnance firmy Adidas-Salomon už mistrovství světa v kopané v roce 2006 začalo. Už několik měsíců pracuje na sto návrhářů, technologů a krejčích na nových modelech dresů, kopaček a míčů. To vše se má na trhu objevit už dlouho před zahájením světového turnaje. “Připravujeme se na nemilosrdný konkurenční boj s Nike,” připouští Oliver Prügen z tiskového oddělení Adidasu.
Pro oba největší světové koncerny svého druhu jde o nadvládu nad nejvýnosnějším sportovním odvětvím v globálním měřítku. Adidas-Salomon chce dokázat, že je v disciplíně fotbal nepřekonatelný. V malém se to podařilo v Portugalsku. “Němci zde zvítězili v řeckých barvách,” řekl Prügen. Nike chce zase dokázat, že i v kopané dotahuje a vážně se uchází o první příčku.
Odborníci očekávají, že nejdůležitější sportovní událost globálního významu hned po olympijských hrách, zvýší obrat s výbavou pro kopanou z nynějších zhruba 2,6 miliardy eur na tři miliardy.
V tomto segmentu trhu má zatím Adidas náskok. Patří mu přibližně třetina trhu. Ale Nike rychle dohání. Přitom do oblasti výbavy pro kopanou firma vstoupila teprve před několika lety. Na německém trhu už dnes patří k nejprodávanějším kopačkám model od firmy Puma, následovaný botou od Nike a teprve na třetím místě je bota s třemi pásky, symbolem Adidas.
Jak napínavý souboj to může být, ukázalo nedávno skončené mistrovství Evropy v kopané v Portugalsku. Horcí favorité turnaje sponzorovaní Adidas: Německo, Francie a Španělsko vypadli už ve skupinách. Málem to už vypadalo na triumf Nike, která měla ve hře Portugalsko a Nizozemsko. Vítězstvím Portugalska spadl marketinkovým stratégům z německého Herzogenaurachu kámen ze srdce.
Ovšem z mistrovství světa 2006 chtějí získat všichni výrobci. Například firma Juko, která bojuje v “druhé lize” za giganty s konkurenty jako Uhlsport a Lotto. Ale podniky této velikosti si nemohou dovolit drahé marketinkové kampaně a nechávají se proto nést velkými událostmi.
Šéf Adidas Herbert Heiner tento týden oznámil, že obrat jeho firmy s výbavou pro fotbal stoupne do roku 2006 z letošních 850 miliónů eur na jednu miliardu eur.
Oproti tomu Puma, která je ve světě fotbalu trojkou, se prognózám vyhýbá. Zato slibuje, že její reklamní kampaň bude “tvůrčí”. Naposledy se to firmě podařilo, když vybavila borce Kamerunu pro Africký pohár dresy bez rukávů, což rozčílilo mezinárodní fotbalovou asociaci FIFA natolik, že Kamerunci přišli o body v kvalifikaci pro mistrovství světa. Asociace své tvrdé rozhodnutí zrušila a revolučně střižené dresy vyvolaly pozornost na celém světě.
Ve fotbalovém světě ale tento případ vyvolal ostrou diskusi. Adidas je známý dobrými kontakty s FIFA, takže se začalo mluvit o ovlivňování a nekalém konkurenčním boji. I to ukazuje, jak tvrdě se v branži bojuje o podíly na trhu.
Na rozdíl od konkurence je totiž firma Adidas-Salomon oficiálním dodavatelem pro mistrovství světa. Jinak řečeno, má své zájmy všude. Hraje se s míči Adidas, rozhodčí běhají po hřišti v oblečení od Adidas, firma je exkluzivně zastoupená také v prostorách vyhrazených fanouškům.
Německé mužstvo bude hrát mistrovství světa v roce 2006 na domácí půdě. Tradičně v dresech od domácí firmy Adidas. Zda to bude pro firmu přínosem, se ale teprve ukáže.
Hospodářské noviny, 9. 7. 2004, autor: Petr Němec
obrázek