MGM zřejmě čeká nová zlatá éra
Před slavným hollywoodským studiem Metro-Goldwyn-Mayer, v devadesátých letech poněkud upozaděným nástupem progresívní konkurence, se zřejmě opět otvírá světlá budoucnost. Zájem o něj za poslední dva měsíce projevily hned tři obří mediální koncerny včetně světové jedničky na zábavním poli, gigantu Time Warner.
Právě zástupci koncernu Time Warner minulý týden oznámili, že studiím MGM připravují nabídku na převzetí, která se neodmítá: proslulé ateliéry se řvoucím lvem ve znaku, jejichž tradice sahá až do roku 1916, chce Time Warner získat za pět miliard dolarů.
MGM: tradiční značka
Time Warner ovšem nebyl zdaleka první, kdo o poslední velké nezávislé hollywoodské studio, které má na svém kontě perly světové kinematografie včetně ságy Jih proti Severu, série příběhů o agentu Jamesi Bondovi či kultovního Růžového pantera, projevil zájem.
Už v dubnu letošního roku přinesly agentury zprávu, že o koupi MGM jedná japonská korporace Sony. Ta se, jak uvedl list The New York Times, dala do okamžitého hloubkového průzkumu současného stavu studia, včetně kontroly financí a jeho rozsáhlého filmového archívu.
Dalším potenciálním zájemcem o MGM je společnost NBC Universal, zbrusu nový koncern, který letos v květnu vznikl spojením zábavních divizí General Electric a Vivendi Universal.
“Hlavní devízou studia Metro-Goldwyn-Mayer je jeho tradice a obrovský filmový archív, který čítá na čtyři tisíce světově proslulých titulů,” míní analytik Andrew Ross Sorkin. “Právě licence na filmová práva jsou přitom v dnešní době hlavním zdrojem lukrativních příjmů. Kdo získá filmová práva na tituly z produkce MGM, bude se mít dobře,” uvedl Sorkin ve své analýze pro list The New York Times.
Podle něj totiž filmy MGM zaručují profit téměř bez rizika. “V době rychle se rozvíjejícího trhu s DVD jsou práva například na starší Bondy přímo zlatým dolem,” dodal Sorkin.
Majiteli práv musí navíc platit například kabelové televize, velké peníze mu plynou i z merchandisingu. To například ještě před pár lety neplatilo. “Dnes však i každá nová reedice znamená další výnosy,” shrnuje Sorkin. Tento fakt si zřejmě velmi dobře uvědomují všichni potenciální zájemci o slavné studio.
“Současná stále vzrůstající poptávka nás zaskočila, ačkoliv jsme se zájmem o naše studio počítali,” řekl minulý týden, záhy po zveřejnění nabídky koncernu Time Warner, Alex Yemenidjian, výkonný šéf studia MGM.
Podle expertů má zatím stále navrch Sony, která se o MGM zajímá déle. Není ovšem pochyb, že Time Warner využije všech svých prostředků, aby situaci zvrátil ve svůj prospěch. Spojení těchto dvou značek by totiž po dlouhé době opět zkompletovalo všechny tituly z produkce MGM.
Time Warner chce Hobita
Time Warner totiž část filmových práv této produkce už vlastní, a to díky jednomu ze svých aktiv, společnosti Turner Broadcasting. Podle informací dostupných prostřednictvím ekonomického servisu Bloomberg Turner Broadcasting odkoupila licenci na filmy MGM natočené před rokem 1948.
Dalším významným argumentem, který zájem Warnerova gigantu o MGM vysvětluje, je fakt, že Metro vlastní mimo jiné i práva na realizaci Tolkienova Hobita – tedy projektu, který má nyní v plánu režisér Peter Jackson, autor fenomenální filmové trilogie Pán prstenů.
Třetí část ságy, Návrat krále, získala letos jedenáct Oscarů. Celkem vydělaly všechny tři filmy jen na tržbách produkční společnosti New Line Cinema, která právě pod Time Warner spadá, tři miliardy dolarů. Je tedy jasné, že i plánovaný Hobit bude ve světě triumfovat, což si Time Warner jistě nehodlá nechat ujít.
Šéfy MGM si proto zástupci tohoto koncernu začali náležitě předcházet. Time Warner nabídl Kirku Kerkorianovi, kterému patří 74 procent akcií MGM, výměnou akcie vlastní, což je pro většinového majitele MGM nabídka více než lákavá. Kromě celkové částky 2,8 miliardy dolarů se navíc Time Warner nabídl převzít dluh ve výši dalších dvou miliard dolarů.
Přesto zatím není jasné, kdo nakonec MGM získá. Situace by se však podle expertů mohla vyjasnit během několika týdnů.
Hospodářské noviny, 7. 7. 2004, autor: Irena Zemanová