Koncentrace médií v části zemí Evropy na hranici zákona
Koncentrace médií se v mnohých evropských zemích posunula na hranici zákona. Vyplývá to ze studie bývalého zástupce generálního ředitele Evropského ústavu pro média (EIM) se sídlem v Düsseldorfu Davida Warda.
Autor studie upozorňuje na to, že proces koncentrace pokračuje nejrychleji v rozhlase. Koncentrace je nejvýraznější na italském trhu, na druhém místě je Německo.
Wardova studie vznikla na objednávku nizozemského komisariátu pro média a je prvním porovnáním deseti mediálních trhů v západní Evropě.
“Diváci v Německu jsou prakticky úplně koncentrovaní na veřejnoprávní rozhlas, skupinu RTL a skupinu ProSieben-Sat1. Ostatní rozhlasové nebo televizní stanice sleduje jen osm procent obyvatelstva. Tato skutečnost upozorňuje výrazně na koncentraci médií,” řekl Bernd Malzanini, jeden ze spoluautorů studie, zástupce Komise pro sledování koncentrace v mediální oblasti. Dodatečné programy, které vznikají digitalizací, na této situaci nic nezmění, pokračuje Malzanini. “I v budoucnosti nastane situace, že budou expandovat finančně silné skupiny se svými programy. Nováčikové na masmediálním trhu, pokud budou mít vůbec finanční možnosti , budou mít čím dál víc těžší podmínky. V oblasti soukromé televize v Itálii vládne už víc než 20 let úřadujíci premiér Silvio Berlusconi. Italové jsou mu sice vděční za skončení monopolu státní rozhlasové a televizní stanice RAI, na základě současné Berlusconiho politické aktivity ale dochází k povážlivému propletenci mezi politikou a médii. Prostřednictvím rodinného holdingu Fininvest, resp. jeho firmy Mediaset kontroluje Berlusconi 3 národní televizní stanice Canale 5, Rete 4 a Italia 1. Prostřednictvím firmy Mediaset kontroluje i největší reklamní agenturu v Itálii Publitalia. Do Berlusconiho sféry vlivu patří i početné vydavatelské skupiny jako Mondadori, Einaudi a Sperling & Kupter, které vydávají deníky, týdeníky a knihy.
-tasr-