Kabelové televize úspěšně bojují s piráty

23. 7. 2004 00:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pirátství, nelegální příjem kabelové televize, je jedním z největších problémů tuzemských provozovatelů této služby. Společnosti proto před několika lety vyhlásily tvrdý boj proti lidem, kteří se nabourávají do jejich sítí a připravují je tak o část příjmů.
Dvě největší české kabelové televize, UPC ČR a Karneval, které společně drží přes osmdesát procent trhu, považují svůj boj za úspěšný. „Podvodníky se nám daří odhalovat mnohem rychleji a zároveň se zlepšila spolupráce s policií, která postupuje razantněji než v minulosti,“ prohlásil Petr Opletal, provozní ředitel Karnevalu.
Nelegální příjem může piráta dovést až k soudu, v několika případech se tak dokonce stalo. Paní Věra S. z Litvínova byla odsouzena na tři měsíce s podmínkou jednoho roku a k úhradě škody přes patnáct tisíc korun. Společnosti Karneval totiž nařezala kabely rozvodu kabelové televize. Deset měsíců s podmínkou dvou let si od soudu odnesl Josef H., jenž v Lounech porušil izolaci rozvodu a napojil na něj televizor. Zároveň musel kabelové televizi zaplatit škodu osm tisíc korun.
Společnost UPC podle svého mluvčí Františka Maliny v současnosti eviduje šest případů, které šetří Policie ČR. „Tresty z minulosti se pohybovaly od pokuty tisíc korun uložené v přestupkovém řízení až po podmínečné odsouzení na pět měsíců v případě osoby, která neoprávněně užívala kabelový rozvod k pirátskému šíření programů,“ podotkl Malina.
Nejvíce je pirátství rozšířeno v severních Čechách a na severní Moravě, naopak v Praze a středních Čechách firmy registrují minimální počet nelegálních odběrů. „Nejproblémovější jsou například některé části Ostravy a Mostu,“ tvrdí Opletal z Karnevalu. Podle zástupců kabelových televizí to zřejmě souvisí s vysokou nezaměstnaností v těchto regionech a s nízkými příjmy obyvatel.
Firmy své sítě pravidelně monitorují a není problém pro ně zjistit, zda je někdo „napíchnutý“ navíc. „Technik, který navštíví objekt, může na přístrojích podle napětí zjistit, zda je někdo na síti neoprávněně,“ sdělil mluvčí UPC.
Nejjednodušším vodítkem pro platící zákazníky, jak odhalit piráty, je kvalita vysílání. „Pokud dojde k náhlému a dlouhodobému zhoršení signálu, tak je velmi pravděpodobné, že někdo ze sousedů se pirátsky připojil na síť,“ doplnil Opletal.
S pirátstvím, ale i s podvody spojenými s prodejem karet či satelitů se potýká společnost UPC i u své služby UPC Direct. Jedná se o příjem až sto padesáti programů přes satelit. Češi byli u tohoto produktu opravdu vynalézaví. Firma totiž při rozjezdu služby v roce 2001 dávala hluboko pod skutečnou cenou na trhu zákazníkům satelitní digitální přijímač a přístupovou kartu. Někteří „zákazníci“ však s nimi začali obchodovat na černém trhu a snažili se vyhnout pravidelným platbám.
„Těmto podvodům se nám podařilo zamezit a v současnosti je přes tři sta osob odsouzeno k podmíněným i nepodmíněným trestům. Ty činí v průměru dva a půl roku, samozřejmostí je náhrada škody v plné výši,“ sdělil ředitel právního odboru UPC Bohdan Dvořák.
Firma také musela několikrát měnit technické podmínky služby, protože lidem nedělalo problémy se na signál napíchnout. „Po úpravách však k tomu již nyní nedochází,“ dodal Malina.


Hospodářské noviny 23. 7. 2004


Přehled cen kabelových televizí

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.