Firmy si registrují známky k výrobkům, které neexistují
V Česku se rozmáhá spekulování se značkami zboží. Některé firmy si registrují u patentového úřadu obchodní značky, které ještě nejsou na trhu, a čekají, že je v budoucnu výhodně prodají.
Například firmy WTM, Wallner Company a Wallner Wine podnikatele Ferdinanda Wallnera mají registrovány stovky ochranných známek na zboží, které na tuzemském trhu neexistuje.
“Značky budou v Česku uznávanou devizou tak, jako všude ve světě,” je přesvědčen Wallner. Předpokládá, že při vstupu na tuzemský trh zahraniční firmy od něj značky odkoupí. Wallner tak nyní vlastní značky jako Woodstock, Montenegro či Pralinka.
Přihlašování ochranných známek může být dobrý, ale i značně rizikový obchod. Spekulace s ochrannou známkou jsou však legálním postupem. Podle znalců spekulují s ochrannými známkami firmy na celém světě, objem obchodu se odhaduje na milióny dolarů.
Se vstupem republiky do Evropské unie se zápisy ochranných známek usnadnily.
Zatímco do letošního dubna musel být přihlašovatel alespoň živnostníkem, který má oprávnění k výrobě či obchodu, a to i když nic nevyrábí, dnes může o registraci známky požádat kdokoli.
Liberálnější přístup má přimět výrobní podniky, aby důsledněji své výrobky registrovaly.
Spekulace se značkami může ztížit vstup na trh firmám, které zboží skutečně vyrábějí. Spory o vlastnictví mohou trvat i několik let. Problém již měla například polská firma Maspex Wadovice. Ta chtěla značku Kubík, kterou vlastnila právě firma WTM.
Hospodářské noviny, 29. 7. 2004, autor: Vendula Běláčková, Vladimír Kaláb