Firmě Nokia se nedaří, konkurence sílí

16. 7. 2004 00:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG

Druhé čtvrtletí tohoto roku bylo pro velké výrobce mobilních telefonů úspěšné. Lidé kupovali více přístrojů s fotoaparáty a stále více jich požadovalo zavírací modely, které jsou dražší než telefony běžných tvarů. Profitovali ti výrobci, kteří se dokázali trefit do potřeb zákazníků. Stejně tak jako v prvním čtvrtletí mezi nimi chyběla finská firma Nokia.
Dlouhodobě nejúspěšnější výrobce mobilních telefonů nedokázal ani ve druhém čtvrtletí oslovit dostatek nových zákazníků, kteří by pomohli pozvednout jeho příjmy. Zisk i tržby mu ve druhém čtvrtletí klesly kvůli silné konkurenci a nedostatku modelů na trhu.
Příjmy se Nokii snížily o pět procent na 6,6 miliardy eur. Provozní marže se zhoršila na 19,1 procenta z loňských 27 procent. Zisk před zdaněním se však zvýšil na 1,036 miliardy eur z 946 miliónů v druhém čtvrtletí 2003.
Na Nokii se v poslední době snesla podle agentury ČTK vlna kritiky kvůli slabému prodeji, který stáhl dolů i cenu akcií. Na počátku dubna firma varovala, že se jí nemusí podařit udržet tempo s rychle rostoucím trhem, protože má slabší nabídku ve střední části své výrobní řady. Nokia odpověděla na tento problém snížením ceny mobilních telefonů. Současně však upozornila, že její zisková marže zůstane pod tlakem, dokud se jí nepodaří zvýšit počet modelů na trhu. Napjatou situaci v ziskovosti očekává firma až do konce letošního roku.
Prohlášení Nokie, že očekává další pokles tržeb a zisku ve třetím čtvrtletí, vyvolalo výprodej jejích akcií. Ty se propadly přibližně o 15 procent. Akcie konkurenčního Ericssonu ztratily téměř sedm procent. Podindex technologických akcií z evropského akciového Dow Jones Stoxx 600 klesl o šest procent. „Je ten správný čas držet se stranou Nokie a technologických akcií vůbec. Když má problémy Nokia, tak je to špatné i pro ostatní evropské firmy,“ domnívá se Filippo De Luca z LMF Servizi Finanziari.
V současnosti nabízí Nokia jen jediný model zavíracího mobilního telefonu. To ostře kontrastuje s velkým množstvím těchto oblíbených tvarů u jejích konkurentů. K tomuto trendu se v posledním půlroce přiklonil i doposud konzervativní výrobce Siemens. Ten nyní nabízí již dva zavírací telefony a do konce roku uvede i další modely, tvrdí zástupci firmy.
Do vkusu zákazníků se podle výsledků dokázal beze zbytku trefit například pátý největší výrobce mobilů na světě, firma Sony Ericsson. Švédsko-japonský výrobce telefonů se v druhém čtvrtletí letošního roku dostal do zisku díky vysoké poptávce po telefonech s vestavěným fotoaparátem. Výsledky byly mnohem příznivější, než se čekalo. Zisk zpřed zdaněním za tři měsíce do konce června činil 113 milionů eur ve srovnání se ztrátou 102 milionů eur ve stejném období loni. Celkové tržby se díky vysoké poptávce po mobilních telefonech zvýšily na 1,5 miliardy eur z 1,1 miliardy eur v druhém čtvrtletí 2003.
Své hospodaření výrazně zlepšil i jihokorejský výrobce elektroniky LG. Jeho příjmy i díky mobilním telefonům dosáhly 942 miliard wonů, což je o 10,3 procenta více než před rokem. Provozní zisk rostl ve druhém čtvrtletí o 4,9 procenta na 67,3 miliardy wonů. To je výrazně více, než čekali analytici, napsala agentura Bloomberg.


Hospodářské noviny 16. 7. 2004


040716-14 ()

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.