Filmový trh chytá druhý dech

12. 7. 2004 09:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Ještě v dubnu to vypadalo, že český divák zapomíná chodit na filmy. Kina zaznamenala nejslabší tržby za předchozích deset měsíců. Během května a června se však kinosály opět začaly plnit filmovými fanoušky. Největší zásluhu na tom mají americké velkofilmy, české filmy na rozdíl od předchozích období pouze paběrkují.
Zatímco únorové tržby všech filmů dokázaly překročit hranici 108 miliónů korun, následující měsíc se provozovatelé kin museli spokojit s poklesem o 24 miliónů. Ve čtvrtém měsíci pak filmy v Česku podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) vydělaly pouze 69 miliónů korun – oproti únoru přišlo do kina o takřka 400 tisíc diváků méně. „Pokles během dubna jde na vrub výhradně slabší nabídce distributorů. Zabodovalo pouze Umučení Krista, další z filmů, který měl šanci přitáhnout diváky do kin, byl pouze Kill Bill 2. Ten však měl premiéru až na konci měsíce,“ uvedl Aleš Danielis z distribuční společnosti Bontonfilm.
Návštěvnosti během jara příliš nepomohly ani tradičně oblíbené domácí filmy. Během března a dubna měly premiéru snímky Mistři, Bolero, Silný kafe nebo Chocking hazard. V TOP 20 nejnavštěvovanějších filmů se však udržely pouhých pár týdnů. „Model – vydat český film a očekávat, že na něj diváci půjdou, protože je to český film – už neplatí. Lidé potřebují mít motivaci, proč jít na konkrétní film,“ připomíná Danielis. Nepříznivé skóre domácí kinematografie by však podle jeho názoru mohla změnit například Pánská jízda, která za dva týdny od premiéry na konci června vydělala asi 4,5 miliónu korun.
Filmový trh tak rozhýbaly až americké velkofilmy, které se začaly do Česka hrnout během května – Van Helsing, Troja a Den poté, v červnu pak žebříček ovládl čtvrtý díl Harryho Pottera.
Oživení vyplývá i z porovnání tržeb „otevíracích“ víkendů. Zatímco si novinka z března Scary Movie 3 přišla během prvního víkendu na 2,3 miliónu korun, na konto Troje za stejné období putovalo více než devět miliónů, snímku Den poté takřka čtyři milióny. Rekord na jaře drží snímek Harry Potter a vězeň z Azkabanu, který během premiérového víkendu vydělal dokonce více než 11 miliónů korun.
Drtivě vyznívá i porovnání nejúspěšnějších filmů za jednotlivé měsíce. Podle statistik UFD v březnu nejvíce vydělal třetí díl Pána prstenů – 7,8 miliónu korun, o půl miliónu méně než dubnová jednička Umučení Krista. V druhé polovině letošního jara si pak distributoři nejúspěšnějších snímků přišli na několikanásobně větší tržby – v květnu za Troju diváci nechali v pokladnách přes 26 miliónů, v červnu pak Harry Potter vyčaroval více než 38 miliónů korun.
Zástupci distribučních společností počítají s tím, že stoupající návštěva vydrží i během letních měsíců. Z očekávaných trháků vstoupilo před několika dny do kin pokračování Shreka, 22. července má následovat rovněž druhý díl komiksového hrdiny Spidermana. Oba snímky přitom v zahraničí lámou kasovní rekordy.
Jediný faktor, který by mohl v červenci a srpnu výrazně zamíchat návštěvností, je počasí. „Slunný, dopředu avizovaný víkend může znamenat pokles filmových tržeb až o 50 procent,“ tvrdí Danielis, „záleží také, o jaký se jedná film. Megahitu teplé počasí moc neuškodí, zato slabému snímku hodně.“
S domácím optimismem přitom kontrastuje skepse zahraničních trhů, zejména amerického. „S výjimkou Shreka 2 a Harryho Pottera zde nevidím žádný potenciální megahit. Není pravděpodobné, že by Hollywood vyprodukoval nějaký trhák. Fahrenheit 9/11 může vydělat až 60 miliónů dolarů – což je rekord pro dokumentární film, ale z hlediska popkornových blockbusterů žádná první liga,“ uvedl filmový novinář John Lippman pro list Wall Street Journal. To potvrzuje i příjem ze vstupenek během letní sezóny, která v USA začíná již na počátku května. Oproti předchozímu roku jsou vyšší o dvě procenta, o což se však zasloužily rostoucí ceny vstupenek.

Hospodářské noviny, 12. 7. 2004, autor: Aleš Borovan

Redakce MAM

Další zajímavé čtení