EK: Dvě třetiny času na obrazovkách patří „Evropě“

28. 7. 2004 15:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Dvě třetiny vysílacího času na evropských obrazovkách patřily předloni pořadům a snímkům evropské provenience. Uvedla to Evropská komise s tím, že celkově podíl evropské produkce na obrazovkách v unii stoupl v letech 1999 až 2002 o 5,4 procenta.
Směrnice Televize bez hranic požaduje, aby nejméně polovinu vysílacího času na obrazovkách zemí EU zabírala evropská díla, včetně desetiny času pro nezávislou produkci; i toto kritérium se podařilo vysoce překročit.
„Poptávka po domácích a evropských dílech, která v posledním desetiletí nepřestávala růst, dosáhla v roce 2002 nového vrcholu. 66 procent je velice uspokojivý výsledek, svědčící o životaschopnosti evropské kinematografie a audiovizuálního sektoru obecně,“ prohlásila s uspokojením komisařka Vivian Redingová.
Příznivý výsledek je však i dílem statistického průměru. Předloni se evropská produkce nejvíce prosadila v Lucembursku (čtyři pětiny vysílacího času), Rakousku (79 procent) a ve Francii (72 procenta), zatímco v Irsku a Portugalsku nedosáhla ani vyžadované hranice.
Zveřejněné údaje však berou v potaz jen stav v dosavadní „patnáctce“ před rozšířením EU a předloňský rok. Až následující hlášení EK pro Evropský parlament o plnění směrnice zahrne i letošní rok a nováčky. Sledovaný vysílací čas přitom nebere zřetel na zprávy, sportovní pořady, soutěže, reklamu ani teleshopping.
Podobná regulace se netýká například kin, kam se loni na evropské filmy přišlo podívat jen 26 procent diváků, zatímco na americkou produkci 72 procent. Filmy nováčků v kinech „starých členů“ unie prakticky chyběly: na šest snímků, uvedených loni do západoevropské distribuce, se prodalo jen 37 000 vstupenek, což představovalo podíl na trhu ve výši 0,005 procenta.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.