Český film přestal diváky táhnout
Majitelé kin a filmoví distributoři jsou spokojeni. V souboji s rostoucí oblibou počítačových her nebo DVD se kinům i letos daří úspěšně hájit přední postavení v rámci celého zábavního průmyslu. Během prvního půl roku pokladny vykázaly druhý nejlepší pololetní objem tržeb v novodobé historii domácího kinoprůmyslu. Vrásky na čele však naskočily na čele českých producentů – podíl tradičně oblíbených českých snímků na tržbách se začal zmenšovat.
Celkem filmy v kinosálech za první pololetí vydělaly 553 miliónů korun. To je pouze o pět miliónů korun méně než vloni, kdy statistiky Unie filmových distributorů (UFD) ohlásily rekordní číslo. Jen pro zajímavost: za celý rok 2003 utržily české gramofirmy pouhých 728 miliónů korun (bez DPH), tedy o 175 miliónů korun více.
“Tržby v tomto období jsou v porovnání s loňským prvním pololetím mnohem vyrovnanější, měsíční tržby nevykazují výraznější výkyvy. To má příznivý vliv na finanční toky, pomáhá to udržovat platební systémy v chodu, takže například nemusíte v jednom měsíci řešit, kde vzít volné peněžní prostředky. Na jaře nám rovněž hrálo do noty počasí. Mám pocit, že letošní rok by mohl být ještě úspěšnější než minulý,” řekl ředitel distribuční společnosti Falcon a sítě multikin CineStar Jan Bradáč.
MEZITITULEK: Diváků ubývá, tržby přesto stoupají
Dalším potěšitelným faktem pro kinaře je i neustále rostoucí průměrná cena lístku – zatímco loni za stejné období divák za jednu návštěvu v průměru zaplatil 88 korun, letos to již bylo o čtyři koruny více. Tento nárůst pak v pokladnách pomohl vyrovnat výpadek v divácké návštěvnosti, když v prvním pololetí do kinosálů zamířilo o 276 tisíc diváků méně než loni.
Naopak výstražná kontrolka začala blikat na domácí filmové tvůrce a producenty. Přestože se za prvních šest měsíců pohybovalo v širší distribuci třináct tuzemských snímků (z toho devět premiérových), český divák o český film začal ztrácet zájem.
Podíl domácích filmů na celkových tržbách se do loňského roku dlouhodobě pohyboval kolem třiceti procent, což v kontextu okolních států představovalo nadprůměrné číslo.
Za první pololetí 2004 české filmy vydělaly přibližně 95 miliónů korun, tedy něco přes 17 procent z celkových tržeb. Při odečtení letošních výdělků loňských filmů (Želary, Jedna ruka netleská, Mazaný Filip a Nuda v Brně) se pak dostaneme až na poloviční podíl – 14,5 procenta.
MEZITITULEK: Když schází silný domácí film
“Tento vývoj není žádným překvapením. Bohužel čeští tvůrci nevyprodukovali tolik silných titulů jako loni ve srovnatelném období. Výrazně zde chybí takový snímek jako Pupendo, který za prvních pět týdnů od premiéry vidělo kolem půl miliónu diváků,” komentoval Bradáč.
Naopak v kinech promítajících americké snímky se dveře netrhly, což se odrazilo i na tržních podílech jednotlivých distribučních společností. Největší podíl na trhu získali Warner Bros, kteří distribuovali takové hity jako Harry Potter a vězeň z Azkabanu nebo Troja. Celkem jejich filmy vydělaly 204 miliónů korun (37 procent trhu).
Na druhém místě se umístila firma Falcon (Hledá se Nemo, Medvědí bratři) s tržbami 124 miliónů korun a podílem 22,4 procenta. Mezi nejsilnější společnosti se po výpadku v prvním čtvrtletí vrátil i Bontonfilm (Den poté, Umučení Krista, Van Helsing), který vydělal 86 miliónů korun (15,5 procenta trhu).
Masivní nástup amerických velkofilmů však nebyl specialitou pouze České republiky. Podle žebříčku britské Asociace filmových distributorů deset nejnavštěvovanějších filmů ve Velké Británii pocházelo ze Spojených států. Tržby kin Spojeného království se přitom za prvních šest měsíců letošního roku zvedly o pět procent na 393 miliónů liber.
Hospodářské noviny, 28. 7. 2004, autor: Aleš Borovan