Čechům chutná víno, spotřeba letos asi stoupne až o 8 %
Čechům stále více chutná víno. Jeho spotřeba by letos mohla proti loňsku stoupnout zhruba o sedm až osm procent. Takový je názor obchodního ředitele společnosti Bohemia Sekt Dalibor Šebela. Tímto tempem stoupala konzumace za prvních pět měsíců roku. Zda se nárůst udrží, závisí podle Šebely na spotřebitelské atmosféře a důvěře, která odbyt vín hodně ovlivňuje.
Svůj vliv má počasí i politická a ekonomická situace. Nejistota lidi ve spotřebě opojného moku brzdí. Loni činil meziroční nárůst spotřeby zhruba osm až devět procent. “Vzhledem k tomu, že se vychází se stále vyššího základu, má nárůst obliby vína dynamiku,” uvedl Šebela. Spotřeba vína v tuzemsku podle něj překročila 16 litrů na hlavu ročně.
Domácí úroveň je ale pořád poměrně nízká proti okolním státům. V Rakousku podobně jako v Německu se pohybuje nad 30 litry a Slováci zkonzumují více než 20 litrů vína na hlavu ročně.
V tuzemsku je nárůst dynamičtější u tichých vín než u sektů. Tam rozvoj podle Šebely ještě přijde, protože se jedná o exkluzivnější kategorii, citlivější na náladu spotřebitelů. V současnosti Češi vypijí 1,3 až 1,5 litru šumivých vín na hlavu ročně. Například evropská špička Německo vykazuje konzumaci přes čtyři litry na osobu za rok.
Bohemia Sekt prodá ročně 35 milionů lahví vína, z toho třetinu sektů. Novým projektem firmy je oživení známky Chateau Bzenec, která se pojí s více než stoletou historií rýnských ryzlinků na Bzenecku. Vína pod touto známkou jsou určena zejména pro gastronomii a nyní mají speciální premiéru v řetězci Makro. Bohemia Sekt by chtěl podle Šebely letos prodat 100.000 lahví Chateau Bzenec.