Budou smět celebrity propagovat jen zdravé jídlo?

19. 7. 2004 00:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

TITULEK30: Budou smět celebrity propagovat jen zdravé jídlo?

Britská vládní organizace Food Standards Agency (FSA) podniká kroky, aby do roku 2006 prosadila zákaz vystupování celebrit v reklamě na „nezdravé potraviny“ (tzv. junk food). Pokud se jí to podaří, vedl by zákaz k ukončení řady lukrativních smluv mezi britskými hvězdami a tamními značkami, přizpůsobit by se musely i zahraniční firmy. Výrobce chipsů Walker Crisps by tak například musel propustit ze svých služeb fotbalistu Garyho Linekera. Současně FSA nepřímo varovala producenty sladkostí a fastfoodové řetězce, že jestli neomezí v příštích dvou letech reklamu cílenou na dětské zákazníky, sáhne k návrhu přísnějších restrikcí hned.
MEZITITULEK: Celebrita v reklamě? Jen na zdravé jídlo
Celebrity, které mají jít dětem příkladem, by měly podle představ FSA propagovat pouze „zdravé produkty“. Omezení reklamy na potraviny vedoucí k obezitě pokládá FSA za jedinou cestu, jak zamezit tloustnutí nejmladší generace. Výrobci by měli také podle názoru agentury zpřehlednit informace o složení a energetických hodnotách potravin na obalech, v případě restaurací rychlého občerstvení u jednotlivých menu.
Na návrhy FSA zatím z reklamní branže nejostřeji reagoval lord Saatchi, zakladatel sítě reklamních agentur M&C Saatchi a chairman britské Konzervativní strany. Na výročním setkání asociace sdružující britské zadavatele obvinil vládu, že namísto skutečného odstraňování příčin stoupající obezity obyvatel (a s tím souvisejících nákladů na zdravotní péči) používá útoky na reklamu jako populistické gesto.
MEZITITULEK: Nastupuje přísnější samoregulace
Stavovské reklamní asociace volí diplomatičtější jazyk. S vědomím toho, jak dopadla po zásahu státu oblast propagace tabákových výrobků, a mračen, jež se stahují nad reklamou na alkoholické nápoje, se snaží posílit argumentaci ve prospěch samoregulace.
Reklamní průmysl dobře ví, že drobné ústupky dané dodržováním vlastního etického kodexu mohou předejít daleko ničivějšímu zásahu ze strany vládních úředníků. Není proto náhodou, že ve stejné době, kdy FSA zveřejnila své záměry, přišla Komise pro reklamu a marketing Mezinárodní obchodní komory (International Chamber of Commerce – ICC) s úpravou stávajících etických norem, jež se rozhodla většina velkých zadavatelů a reklamních sítí dodržovat. Několikastránkový dokument obsahuje vedle obhajoby samoregulačního systému nové odstavce etického kodexu týkající se „odpovědné komunikace potravin a nápojů“.
Etický kodex reklamy v České republice spravuje Rada pro reklamu (RPR). O zařazení a konečném znění nových pasáží, jež by se pak týkaly také českého trhu, bude jednat společně s Českým sdružením pro značkové výrobky (ČSZV) na podzim.
MEZITITULEK: Zadavatelé zaměřují reklamu na zdravý životní styl
K úpravě své marketingové komunikace směrem k větší podpoře zdravotního stylu se připojuje čím dále více firem, kterých by se případná regulace týkala. Poslední velkou kampaň, jež má motivovat lidi k větší tělesné aktivitě, spustila minulý týden na britském trhu Coca-Cola.
Program nazvaný „Active Lifestyle“ poběží několik měsíců a bude přes komunikaci v různých médiích zaměřen hlavně na teenagery. Má propagovat cestu k zdravému životnímu stylu, a to kombinací správného pitného režimu, vyvážené diety a fyzické aktivity. Coca-Cola už v minulosti oznámila, že dobrovolně upustí od propagace svých výrobků na středních školách.

reklama vs. zákon
Do tuhého jde i v USA
Zatímco Evropa přistupuje k regulaci reklamy rovnou v rámci legislativy, ve Spojených státech je sice kritika propagace cigaret a tzv. nezdravých potravin více slyšet, ovšem reálný dopad na postižené firmy byl vždy v rovině individuálních soudních procesů. To by se však mohlo brzy změnit.
Senát schválil minulý týden zákon, který obsahuje mimo jiné rozšíření pravomocí státní Food and Drug Administration (FDA) nad regulací propagace cigaret. Zákonné omezení reklamy na tabákové výrobky se dosud omezovalo na povinné varování o škodlivosti kouření a závazek tabákových firem, že ročně investují 150 milionů dolarů do osvětových kampaní. Inzeráty na cigarety také nesmí být tištěny barevně v časopisech, jejichž čtenářskou obec tvoří z 15 % lidé mladší 18 let.
Konkrétní podoba zásahů FDA do reklamy není zatím jasná. Proti zákonu, který ještě musí podepsat prezident, se staví jak zadavatelé, tak reklamní asociace, jež se odvolávají na svobodu projevu. Současně se obávají, že regulace reklamy na tabák povede k omezením v propagaci potravin, alkoholu a programů obsahujících násilí.

Celebrity táhnou. Basketbalista Yao Ming, jenž má otevřít McDonald’s čínský trh a který je jedním z tahounů aktuální kampaně firmy u příležitosti nadcházející olympiády, se o svůj kontrakt zatím bát nemusí.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.