Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Boj Hollywoodu a EU se přiostřuje

Redakce MAM16. 7. 2004

Zatímco politici na obou stranách Atlantiku se všemožně snaží zacelit diplomatické šrámy, které způsobil odlišný postoj k irácké válce, na poli televizního a filmového průmyslu zuří boj. Předmětem sporů jsou smlouvy a částky, za které hollywoodská studia prodávají evropským televizním stanicím práva na své filmy. Evropská unie jednak zkoumá způsob poskytování těchto práv a nejnověji se snaží změnit podmínky pro satelitní vysílání.
Jádrem posledního sporu se stal záměr evropské komise, která zvažuje zpřístupnit celoevropského satelitního vysílání bez hranic jakéhokoliv druhu. V praxi by to znamenalo, že program televize, která dosud platila za právo jen pro určitou zemi, by mohl být dostupný v celém evropském regionu.
Na záměr již podle časopisu Tele-satellite International reagovali zástupci hollywoodských studií. Pokud by iniciativa vstoupila do praxe, mohlo by dojít ke změně způsobu placení a zvýšení objemu plateb za licenční poplatky od vysílatelů. “Zatím takové signály nemáme. Je ale pravda, že se satelitním trhem zabýváme jen okrajově,” uvedl Ondřej Zach ze společnosti AQS, která má na starosti zahraniční akvizice pro Novu, Primu a TV Praha.
Tento spor se České republiky dotýká pouze okrajově, podle jednatele společnosti Czech Digital Group Leoše Pohla by však mohl nastat dominový efekt mezi jednotlivými společnostmi na televizním trhu. “Pokud by opravdu došlo ke zdražení licencí k americkým filmům, mohlo by to některé evropské kanály i položit. Zdražení by se mohlo týkat i těch kabelových operátorů, které panevropské kanály mají ve své nabídce. Tyto kanály by po operátorech mohly požadovat peníze za šíření v jejich sítích, což by kabelové společnosti musely zohlednit ve svých cenících,” uvedl Pohl. Podle tiskového mluvčího kabelového operátora UPC Františka Maliny ze satelitní nabídky společnosti UPC Direkt by se toto opatření mohlo týkat například kanálů RTL nebo SAT-1 Schweiz.
Panevropské vysílání však není jedinou oblastí, kde jsou Evropská unie a hollywoodská studia na kordy. Již více než rok vyšetřuje evropská komise podmínky, za kterých někteří velcí producenti – Warner Brothers, Columbia Tristar nebo Walt Disney – exkluzivně poskytují své filmy vybraným evropským televizím.
Na počátku stála na konci roku 2002 stížnost francouzské satelitní televize TPS na praktiky svého konkurenta Canal Satellite. Ve finále se vyšetřování týkalo všech větších hráčů na trhu placených televizí jako BSkyB, Sogecable nebo Tele+, které komise požádala o zveřejnění detailů smluv týkajících se nákupu amerických filmů.
Podle německého serveru Quotenmeter.de chystá evropská komise na největší studia dokonce žalobu. Podle jejího názoru totiž systém smluvních doložek vedl k udržování uměle vysokých licenčních poplatků a tím pádem k poškozování konzumentů a vytvářením překážek pro vstup na trh placených televizí. To se především týkalo “nejoblíbenějších trhů” – Velké Británie, Německa, Francie, Španělska a Itálie. Jak uvedl Wall Street Journal, vyjádření komise by mělo být záležitostí několika týdnů.
Prodej práv evropským placeným kanálům patří k lukrativním byznysům. Podle odhadu TV International inkasovala studia z tohoto trhu loni 1,35 miliardy dolarů. Podle odhadu agentury Kagan research si nejlukrativnější obchody mezi sebou dělilo 15 operátorů.


Hospodářské noviny 16. 7. 2004

×

Richard Klatovský rozšířil tým marketingu a komunikace Evropy 2 a Frekvence 1

Starší článek

Seznamu loni klesl zisk o polovinu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Lexus

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více