Autor i nakladatel dostali za knihu se jmény léků v titulu pokutu

7. 7. 2004 09:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Statisícové pokuty dostali autor i nakladatel knihy povídek Viagře už odzvonilo, teď je tady Cialis. Státní ústav pro kontrolu léčiv, u kterého si stěžovali právníci firmy vyrábějící nejznámější lék na poruchy erekce, udělil publicistovi Václavu Budinskému pokutu 200 000 korun. Nakladatel Milan Zevl by měl zaplatit dokonce půl milionu korun za to, že „uvedli údaje způsobilé vyvolat klamnou představu o cizím výrobku“.
Kniha vyšla letos v únoru, ale farmaceutický koncern Pfizer se proti ní ohradil už předtím, když se v novinách objevila reklama na publikaci. Advokátní kancelář zastupující koncern zaslala nakladateli dopis, ve kterém uvedla, že inzeráty na knihu vyvolávají u průměrného čtenáře dojem, že jsou zaměřeny na podporu prodeje léku Cialis. Advokát žádal, aby nakladatel zastavil inzerci i distribuci knihy.
Nakladatel se po této výtce rozhodl nedodat knihu na trh. Později tak učinil, ale názvy léků na obálce přelepil a první povídku, podle níž dostala jméno celá kniha, vyřízl. „I když jsme požadavkům firmy Pfizer vyhověli, udala nás u Státního ústavu pro kontrolu léčiv, který zahájil správní řízení. V něm absurdně označuje autora literárního díla za zpracovatele reklamy a nakladatele za šiřitele reklamy,“ řekl Budinský.
Název knihy, který je i názvem první povídky, odposlechl autor v kavárně. „Připadal mi zajímavý a symbolicky vyjadřující hlavní ideu celé knihy, tedy absenci absolutních jistot, relativnost přístupů, myšlení a nejrůznějších jevů,“ uvedl autor. Dodal, že jej vůbec nenapadlo, že by mohl použitím názvu porušit zákony.
Ústav zahájil správní řízení s autorem knihy, nakladatelem i společností vyrábějící Cialis. Ta uvedla, že žádnou reklamu nezadala. I nakladatel se ohradil proti tomu, že je „zpracovatelem a šiřitelem“ reklamy na lék.
„Ústav posoudil uvedenou knihu jako klamavou reklamu,“ stojí ve zdůvodnění rozhodnutí ústavu. Výrobce Viagry podle tohoto textu šíření knihy uškodilo a poškodily jej i zmínky o knize v médiích.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.