Válka tlampačů na hranicích skončila

16. 6. 2004 10:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V demilitarizované zóně dělící oba státy – a široké čtyři a dlouhé dvě stě padesát kilometrů – se to od úterka projevuje mlčením.
Mlčí severokorejské tlampače, které se více než čtyři desítky let snažily podlomit morálku jihokorejských vojáků tím, že je zaplavovaly říznými vojenskými marši prokládanými chvalozpěvy na komunistické vůdce Kim Ir-sena a Kim Čong-ila.
A ztichlo i několik desítek jihokorejských maxireproduktorů, které Severu čelily vysíláním populární hudby a vychvalováním demokracie.
V příštích dnech a týdnech tlampače z demilitarizované zóny zmizí, stejně jako obří plakáty a elektronické tabule s propagandistickým obsahem.
Mimochodem v nich, stejně jako v konvenční výzbroji, měl převahu komunistický sever. Podle stanice BBC jich u hranice měl dvě stě. Jihokorejci odpovídali hesly na stu tabulí. Mnohé z nich však byly moderní, elektronické – zatímco Sever musel vystačit s tradiční technikou.
Konec pohraniční propagandistické války připadl na čtvrté výročí korejsko-korejského summitu: 15. června roku 2000 jednal v Pchjongjangu tehdejší jihokorejský prezident Kim Te-džung se severokorejským vůdcem Kim Čong-ilem.
Summit vynesl Kim Te-džungovi Nobelovu cenu míru – a přestože se vztahy mezi oběma zeměmi od té doby nijak zásadně nezlepšily, v některých sférách se pokroku dosáhnout podařilo. Obchod a investice vzrůstají, propojují se železnice i silnice a uvolnění je znát také ve vojenské oblasti. O víkendu uzavřely obě Koreje dohodu, která má mimo jiné zabránit námořním střetům: jejich bojové lodě budou po-užívat stejné radiové frekvence.
V sobotu se Pchjongjang a Soul – které ani jedenapadesát let od konce korejské války nemají mírovou smlouvu – dohodly i na konci propagandistické války v demilitarizované zóně.
„Jižní a Severní Korea by nynější přátelskou atmosféru měly využít k tomu, aby významně zlepšily mezikorejské vztahy,“ uvádí se podle listu Korea Times v poselství Kim Čong-ila jihokorejskému prezidentovi Ro Mu-hjonovi, které Ro převzal včera.
Ro dal najevo, že je pro. Položil si však podmínku: Napřed by se měla vyřešit krize kolem severokorejského jaderného programu, který má vojenské využití.
Nové šestistranné rozhovory o této problematice mají začít už za týden v Pekingu, ale analytici jim nedávají mnoho nadějí na úspěch. KLDR včera znovu vyloučila úplné zastavení svého jaderného programu. Její ministerstvo zahraničí uvedlo, že budou-li Spojené státy na tomto svém kategorickém požadavku trvat, „nelze od (šestistranných) rozhovorů nic čekat“.
Severokorejské podmínky jsou zase nepřijatelné pro Washington.
Už třetího kola šestistranných jednání, které příští středu začne v čínské metropoli Pekingu, se kromě obou Korejí, Spojených států a hostitelské země zúčastní ještě Rusko a Japonsko.

Hospodářské noviny, 16. 6. 2004, autor: Milan Slezák

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.