Češi stále častěji platí kartami v obchodech, restauracích či u čerpacích stanic. Za 12 měsíců do konce letošního března prostřednictvím karet Visa utratili 223 miliard Kč, což je o 48 procent více než před rokem. Informovala o tom
asociace Visa International, která je podobně jako MasterCard předním světovým platebním systémem.
Počet karet Visa v oběhu stoupl o 20 procent na 3,1 milionu kusů. Počtem karet na obyvatele a nízkou úrovní podvodů Česká republika podle asociace předstihuje i staré členské země Evropské unie. „Procentuálně jsme na tom lépe než Itálie, Belgie, Nizozemsko nebo Německo. Podvodů s platebními kartami je u nás zhruba dvakrát méně než ve státech staré patnáctky,“ řekl šéf asociace Visa International pro ČR Miloslav Kozler.
Konkurenční MasterCard měl ke konci loňského roku v Česku v oběhu více než tři miliony platebních karet.
Kozler věří, že Česká republika brzy srovná krok se starými členskými státy EU i co se týče používání karet. Poslední výsledky podle něj ukazují, že držitelé platebních karet postupně mění své návyky při nakupování a že Čechům bezhotovostní platby vyhovují.
Na platby u obchodníků připadá zhruba třetina z celkového počtu transakcí, dvě třetiny tvoří výběry z bankomatů. V budoucnu se ale tento poměr má zvyšovat ve prospěch plateb v obchodech. Celková hodnota plateb kartou Visa u obchodníků za 12 měsíců do konce letošního března přesáhla 33 miliard korun, což je rekordní útrata. Významnou roli v tom hraje i počet obchodníků, kteří karty Visa přijímají. Za posledních 12 měsíců se zvýšil o 14 procent na více než 45 000.
Dominantní postavení na českém trhu tradičně zaujímají debetní karty, na než připadá 97 procent všech transakcí. Objem výdajů na debetních kartách vzrostl o 48 procent na necelých 220 miliard Kč. S tím, jak si lidé zvykají žít na dluh, ale roste také zájem o kreditní karty.
Roční objem plateb kartami Visa dosahuje tří bilionů dolarů. Kartami Visa lze platit ve více než 150 zemích.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).