Spot na Korunní posoudí rada pro reklamu
Kontroverzní reklamní spot na minerální vodu Korunní posoudí arbitráž při Radě pro reklamu. Výkonný ředitel rady Zbyněk Roubal potvrdil, že stížnost na reklamu, která popisuje údajně nepříznivé účinky nápojů s vyšším obsahem magnesia, už podal výrobce konkurenční vody Magnesia – Karlovarské minerální vody (KMV).
Po žalobě ke Krajskému soudu v Plzni a projednání ve Svazu minerálních vod jde o další krok, kterým se společnost italského podnikatele Antonia Pasqualeho snaží zabránit šíření údajně klamavé a zavádějící reklamy. KMV totiž propagaci svého produktu zakládají právě na vyšší potřebě hořčíku. “Uvádět, že jeho zvýšená konzumace způsobuje například necitlivost, je jednoznačným klamáním spotřebitelů,” tvrdí mediální zástupce KMV Michal Donath. Argumenty vyslyšel už minulý týden Krajský soud v Plzni, který v předběžném opatření zakázal vysílání prvního z vysílaných spotů. Reklamu na Korunní odsoudila i většina členů Svazu minerálních vod. Kritizované tvrzení podle svazu poškozuje údajně všechny ostatní výrobce.
“Nemohu v tuto chvíli spot hodnotit, rozhodnutí arbitrážní komise oznámíme v pátek 9. července,” uvedl Roubal. Její verdikt má formu doporučení, které zadavatel spotu nemusí, na rozdíl od usnesení soudu, respektovat. Podle ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše však jde o vysoce kvalifikované a nezávislé posouzení, v komisi totiž zasedají nejen zástupci zadavatelů reklam, sdělovacích prostředků, reklamních agentur, ale i nezávislí právníci a psychologové. “Zdálo by se mi tedy logické, kdyby se stěžovatel obrátil na soud až v případě, že by rada označila spoty za klamavé, doporučila je stáhnout, a to by Korunní nerespektovala,” uvedl Mikeš. Podle něj v tuto chvíli není zřejmé, zda za celým sporem není jen snaha o diskreditaci soupeře.
Karlovarská korunní kyselka je přesvědčena, že reklama je v souladu s etickými zásadami, a reakci na své spoty považuje za jednoznačný útok ze strany mocného Pasqualeho impéria. Pod vlivem italského podnikatele je podle zástupců Korunní z firmy Alphaduct také vedení celého Svazu minerálních vod. Korunní tedy společně s dalším menším výrobcem Kyselkou Praga svaz tento týden opustila. “Svaz minerálních vod se stal diskriminačním nástrojem firem ovládajících trh minerálních vod v boji proti menším konkurentům,” vyjádřil se obchodní ředitel společnosti Alphaduct Tomáš Urban. Svaz obvinění odmítl.
Hospodářské noviny, 24. 6. 2004, autor: Miroslav Petr