Reuters: Být moderátorem aldžazírského Kotle není lehké

28. 6. 2004 08:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Syrský moderátor katarské televize Al-Džazíra Fajsal Kásim jde na nervy vládám arabských zemí i Washingtonu a dělá mu to dobře. Kvůli Fajsalovu diskusnímu programu s názvem Proč? přerušilo s Katarem vztahy pět zemí. Kuvajt místní studio Al-Džazíry několikrát zavřel a Egypt vyhostil Fajsalova bratra. Majitelé televize dávají tvůrcům programů volnou ruku, takže Al-Džazíra mohla nedávno odvysílat i Fajsalův program o mučení vězňů v irácké věznici Abú Ghrajb, píše agentura Reuters.
Fajsala ale ani tak nezajímaly činy, jichž se dopustili Američané, ale fakt, že arabské vlády, na rozdíl od mnoha západních, řádění Američanů nekomentovaly. Fajsal se proto logicky tázal: Proč? Znamená to snad, že se ve věznicích arabských států dějí mnohem horší zvěrstva?
„Jsem si jist, že diskusi o Abú Ghrajbu sledovalo 50 milionů lidí, a to i Súdánci, Syřané, Iráčané či Mauritánci, všichni,“ tvrdí Fajsal, který dává ve své relaci, jež se vysílá živě, prostor dvěma osobám s opačným názorem na problém.
V arabských sdělovacích prostředcích je konfrontační debata, do níž kromě aktérů zasahují telefonicky i diváci a přizvaní hosté, novinkou. Fajsal má zkušenosti z obdobného rozhlasového pořadu na BBC a hromadící se emoce aktérů většinou zvládá. Všichni znají jeho rozmáchlá gesta, ale také uklidňující: no tak lidi. Přesto někdy musí být program předčasně ukončen, protože některému z diskutujících dojde trpělivost a pod tíhou argumentů odkráčí rozzuřen ze studia.
Fajsal s potěšením rozdmýchává debatu egyptských feministek stejně jako radikálních duchovních či libanonských vojáků, kteří žijí kvůli někdejším dobrým vztahům k Izraeli v exilu.
Není divu, že arabské státní televize Fajsala obvinily už úplně ze všeho včetně spolupráce s tajnými službami celého světa, od americké CIA po izraelský Mossad. „Když přijedu do Tuniska, říkají mi: proč jsi zaujatý proti Tunisku? A opakuje se to v Saúdské Arábii i Sýrii. Slyším to úplně všude, a to je dobře. Znamená to totiž, že nejsme proti nikomu,“ pochvaluje si ohlasy Fajsal.
Mnozí komentátoři uznávají, že Fajsalův pořad je užitečný ventil frustrace, jež se hromadí mezi lidmi, kteří žijí desetiletí v totalitních režimech. Většina znalců se ale domnívá, že dny diskusního fóra Proč? jsou sečteny. Fajsal však nezaznamenal nic, co by naznačovalo, že televize chce jeho diskusní fórum zrušit.
Ačkoli se program vysílá od založení Al-Džazíry, tedy od roku 1996, arabský svět dnes není o nic demokratičtější než před osmi lety. Podle Fajsala jeho Proč? aspoň pomáhá lidem zbavit se strachu. „Když jsem začínal, věděl jsem, že mne sledují agenti tajných služeb. Lezli mi i do myšlenek. Na citlivá politická témata jsem se bál i pomyslet. Jsme generace narozená do světa strachu a útlaku. Naše děti už ale nebudou moci terorizovat stejně snadno jako nás,“ říká Fajsal.
Jeho ostrý jazyk nedělá problémy jen katarské vládě, výhrůžkám čelí i Fajsalova rodina.
To však tomuto syrskému novináři nebrání stále se při vysílání upřímně bavit. Vzpomíná, jak jednou do studia přišel tuniský liberál a začal se svěřovat s obavami z útoku islámských radikálů. Účastníci diskuse ho postupně usvědčili z pokrytectví, a to tak dokonale, že program musel být ukončen o půl hodiny dřív, než bylo v plánu. „Nemohl jsem se podívat do kamery, protože jsem se zalykal smíchem,“ vypráví Fajsal a je znovu tak pobaven, že má slzy v očích.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.