Reality show ovládly americký televizní trh
Zrušení velké řady seriálů, množství sportu, nové série a reality show, tak bude vypadat americký televizní podzim. Zatímco v oblasti velkých sportovních událostí jsou už karty dávno rozdány, úspěšné seriály a reality mohou některým z velkých hráčů na americkém trhu výrazně zvýšit sledovanost.
Podle amerických analytiků se z hlediska dlouhodobých trendů na podzim příliš nezmění. Vysokou sledovanost budou mít sportovní přenosy z nejoblíbenějších amerických sportů – baseballu a amerického fotbalu – a některé reality show. Nahnuté to ale mají seriály, v poslední době jim netrpěliví programoví stratégové příliš času na to, aby se u diváků prosadily, nedávají. Naznačuje to velké množství relativně nových sérií, které stanice na konci jara zrušily – například The Guardian, The District, Boston Public, Angel, Tarzan nebo Threat Matrix.
Televize ruší desítky seriálů, novinek je málo
Ukazuje to i strategie stanice ABC, která se na jaře propadla až na čtvrté místo na americkém trhu, a proto přistoupila k největším změnám. ABC v první řadě zrušila celkem 13 televizních sérií. Následovalo přeskupení schématu a podzimní nasazení osmi nových pořadů, mimo jiné napínavého seriálu Lost, který sleduje osudy skupiny trosečníků, která se zachrání na pustém tichomořském ostrově, nebo Desperate Housewives o ženě, která po sebevraždě sleduje další osudy své rodiny a přátel.
Jaro plné loučení prožil i lídr amerického trhu, televize NBC, který po deseti letech ukončil sitkomy Přátelé a po jedenácti Frasier. Kromě toho vyřadila tato síť z programu i několik dalších nových sitkomů včetně seriálu Whoopi s Whoopi Goldbergovou.
Na podzim se tak diváci NBC dočkají v této kategorii jen nové situační komedie Joey, která na Přátele navazuje a animovaného sitkomu Father of the Ride. Další v plánu jsou dramatické seriály Hawaii nebo Medical Investigation nebo pokračování úspěšné krimi série CSI, který je v současnosti nejsledovanější seriál ve Spojených státech.
Na nové seriály sází spíše obě menší celoamerické sítě The WB, patřící Warner Bros, a UPN.
Podle odborníků je také sporné, zda vznikne nějaký další úspěšný sitkom, který by se mohl rovnat Přátelům či Frasierovi – určitou naději má Center of the Universe s Johnem Goodmanem, ale podle všeho doba velkých komediálních seriálů již pomalu končí.
Reality show přebírají žezlo
Razantní nástup naopak zaznamenávají reality show, podpořené celosvětovým úspěchem PopStar nebo The Big Brother. Tento typ pořadu na americkém trhu představuje z hlediska výrobních nákladů levnější zboží než například nové dramatické seriály.
I přes neúspěšné výjimky se totiž ukazuje, že potenciál těchto programových formátů vyčerpán zdaleka není, což ostatně platí i pro evropský televizní trh. Stále větší oblibu získávají reality show, v nichž se kandidáti snaží získat přízeň a respekt miliardářů, díky čemuž získají buď dobře placené zaměstnání, nebo peníze na podnikání.
Rozvíjejícím se trendem jsou i reality, v nichž soutěžící mají co nejvíce změnit buď prostředí v němž žijí, nebo sami sebe – typickým zástupcem je The Swan, v níž se z “ošklivého káčátka” stává postupně krásná “labuť” za pomocí nejrůznějších technik, včetně plastické chirurgie.
NBC uvede další řady úspěšných reality show Average Joe a The Apprentice. Konkurenční ABC nasadí dvě nové show. The Benefactor se točí kolem majitele klubu Dallas Maverick, kterého se soutěžící budou pokoušet přesvědčit, aby jim dal milión dolarů a Wife Swap je původně britský formát, v němž si dvě manželky na deset dní vymění rodiny.
Mix obou formátů nabídne divákům Murdochův Fox v podobě další řady hitu letošní jarní sezóny, seriálu The O.C, novou řadu Simpsonových, a reality The Simple Life, American Idol (tento formát známe u nás jako Česko hledá Superstar) či The Swan. Na jaře příštího roku se v jeho programu objeví už čtvrtá řada dnes již kultovního seriálu 24.
Hospodářské noviny, 2. 6. 2004, Autor: Milan Kruml, TV Nova