Pozice vyhledávače Google ve světě sílí
Internetový vyhledávač Google získává stále více nových klientů na evropských a asijských trzích. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu agentury ComScore.
Ve Francii má Google tržní podíl přes osmdesát procent, ve Velké Británii ho používá sedmdesát sedm a v Kanadě sedmdesát procent lidí, kteří hledají na internetu.
Expanzi firmy nesráží ani skutečnost, že na dosud největším internetovém trhu světa, ve Spojených státech, jej téměř dohnali konkurenti. V USA používá nyní nejrozšířenější vyhledávač Google 49,7 procenta uživatelů internetu. Vyhledávací služby konkurenčního portálu Yahoo! si naproti tomu oblíbilo již 45,4 procenta uživatelů.
Zásadní význam pro firmu však má právě rozmach v Evropě a zejména v rozvíjejících se trzích Asie. Tam má Google dominantní pozici, protože v asijských zemích nepůsobí konkurenti Yahoo! či Microsoft MSN. A tento trh slibuje v budoucnu největší reklamní zisky.
Při získávání inzerentů platí, že nejvíc jich bude mít ten, který má nejvíce uživatelů, a to je v perspektivních regionech právě Google. Protože si získává stále větší oblibu uživatelů zbytku světa, oslabující pozice ve Spojených státech pro něj není nebezpečná.
“Když máte dostatek uživatelů, inzerenti přijdou sami,” tvrdí Charlene Li, analytička výzkumné společnosti Forrester Research. “Příjmy firmy již brzy porostou, protože podnik získá nové inzerenty z menších technologických trhů,” uvedla pro agenturu Bloomberg. Google, stejně tak jako jako rivalové, má největší příjmy z placených odkazů. Ty se při vyhledávání určitého slova zobrazují jako první.
Vyšší příjmy z nových trhů očekává i výzkum přední analytické společnosti Standard & Poor’s. Podle toho však s většími výnosy není možné počítat ještě v tomto roce. Společnost totiž ještě bude muset investovat do nových technologií a produktů, jako jsou e-mailové služby či regionálně zaměřená inzerce.
Celosvětově je Google používán k vyhledávání ve více než pětapadesáti procentech případů. Konkurenční Yahoo! používá zhruba 24 procent uživatelů, uvádí výzkumná firma InsightExpress.
Hospodářské noviny, 14. 6. 2004, autor: Hany Farghali