Posvítí si internet na print?

24. 6. 2004 11:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Kulatý stůl o symbióze tiskových a elektronických médií a rozdělení reklamního trhu pořádala pod názvem „Rozvoj elektronických médií aneb přežijí tisková média?“ společnost Seznam.cz provozující stejnojmenný největší tuzemský internetový portál.
Obchodní ředitel Seznam.cz Tomáš Kapalín připustil, že jedním z důvodů konání akce bylo nedávné odmítnutí vstupu Seznamu do mediálního výzkumu Media projekt (MP) provozovaného Unií vydavatelů (UV). Měsíční i týdenní počty unikátních uživatelů na homepage Seznamu i zpravodajském serveru Novinky, který je společným projektem s vydavatelstvím Borgis a deníkem Právo, jsou podle něj na úrovni čtenosti některých tištěných deníků. „Printová verze Lidových novin má již delší dobu méně čtenářů než Novinky.cz,“ argumentoval Kapalín.

Dokonalý výzkum? Žádný!
Velká část diskuse se točila okolo srovnání publika internetu s ostatními mediatypy. Většina přítomných se shodla, že existence jednotného výzkumu pro všechna média je neuskutečnitelným ideálem, který navíc nemá srovnatelnou obdobu ani v zahraničí. Zástupci mediálních agentur uváděli, že do rozhodování o mediamixu vstupuje více kritérií a každý mediatyp má jinou vhodnost. U internetu je také zatím překážkou jak frekvence návštěv uživatelů tak zejména samotný způsob konzumace tohoto média.
V případě Media projektu bylo konstatováno, že není správným nástrojem na měření návštěvnosti internetu, nicméně metodika to umožňuje a mediální agentury umí s výslednými daty pracovat. „Každý výzkum je v zásadě špatný, otázkou je míra jeho chyby,“ s trochu nadsázky komentoval relativitu situace planning director MindShare Jiří Vítek. „Zajímavá by naopak pro nás byla čísla o tom, jak se cílové skupiny oslovované printem a internetem mezi sebou překrývají a doplňují,“ vznesl požadavek Jaromír Chaloupek.

Internet má jen třetinu
Determinující je pro internet stále jen třetinová penetrace, zatímco tisková média zasahují většinu. Výhoda internetu spočívající v zásahu vzdělanější a příjmově lépe postavené části populace je tak např. v očích zadavatelů z oblasti FMCG cílících na co nejširší publikum spíše handicapem. „Penetrace může být determinantou, ale ani v USA už po dosažení 60 % výrazně nestoupá. Zajímavý může být pro internet další osud reklamy v České televizi. Pokud ta padne, začnou klienti objevovat i další média, mj. internet,“ myslí si ředitel Economia OnLine Petr Štěpánek.
Podle Tomáše Kapalína je ale z hlediska internetu zajímavá už 40% penetrace, reklamní potenciál internetu pak odhaduje až na hranici 1,5-1,7 miliardy korun ročně. „Možné to je, otázkou je však časový horizont dosažení této úrovně. Každopádně nepůjde o změnu skokovou ale spíše o evoluci,“ krotí optimismus research director OMD Czech Vít Smékal. Pro Unii vydavatelů je podle něj internet stále vedlejším médiem, které je zatím navíc obecně vnímáno jako nedostatečně kultivované.

Brusel vers. Bukurešť (pozn. editora MaM.cz: 24. 6./10:45 opraveno z chybného „Budapešť“)
Ostrá polemika se rozpoutala mezi Petrem Štěpánkem a Tomášem Kapalínem ohledně cílů a cest k jejich dosažení v podání Seznamu. Štěpánek nařkl Seznam, že posledními kroky posunuje trh od Bruselu směrem k Bukurešti (pozn. editora MaM.cz: 24. 6./10:45 opraveno z chybného „Budapešti“)a praxi, kdy Seznam exkluzivně zastupuje některá další média označil za incestní chování.
Zástupci mediálních agentur tento problém naopak nepociťují nijak zásadně. „Pokud máme svobodu volby při nákupu médií, není to z našeho pohledu zásadní problém,“ neviděli v celé věci etický problém Jiří Vítek i další přítomní zástupci mediálních agentur.
Portál Seznam vystoupil loni ze Sdružení vydavatelů internetových titulů (SVIT), které je sekcí Unie vydavatelů. Letos opustil i řady Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) a podílel se na založení sdružení Interactive Advertising Bureau ČR.

-Martin Schreier-

Účastníci diskuse:
Tomáš Kapalín – obchodní ředitel, Seznam.cz
Ondřej Neumann – šéfredaktor, Nedělní svět
Petr Štěpánek – ředitel, Economia OnLine
Tomáš Bičík – ředitel MediaLab, Mediaedge:cia
Jaromír Chaloupek – research director, Mediacom
Vít Smékal – research director, OMD Czech
Jiří Vítek – planning director, MindShare

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.