OMV s výzkumy mediálního chování Slováků
Odbor mediálního výzkumu Slovenského rozhlasu zjišťoval nejoblíbenější média na Slovensku. Zjistil, že divácky nejúspěšnější televizí zůstává Markíza, nejposlouchanější rozhlasovou stanicí Rádio Slovensko a nejčtenějšími periodiky jsou Nový Čas a Plus 7 dní.
Nejúspěšnější zůstává Markíza
Divácky nejúspěšnější televizní stanicí zůstává nadále televize Markíza, kterou sledovalo 72 % respondentů. Potvrzují to výsledky pravidelného výzkumu mediálního chování obyvatel, který ve dnech 25. až 31. května uskutečnil Odbor mediálního výzkumu Slovenského rozhlasu (OMV SRo) na vzorku 3386 respondentů ve věku od 14 let.
První program veřejnoprávní Slovenské televize (STV) – Jednotku sledovalo 49,5 % a televizi Joj 29,4 % respondentů. Druhý program STV Dvojku sledovalo 13,3 % a zpravodajskou televizi TA3 11,8 % diváků.
Ze zahraničních TV stanic měly největší sledovanost české a maďarské televize – TV Prima (9,6 %), veřejnoprávní ČT1 (7,9 %), RTL klub (7,3 %), TV Nova (7,1 %), TV2 (4,9 %) a MTV1 s 4,8 % diváků.
Markíza potvrdila svoji dominantní pozici i z hlediska podílu na trhu, který dosáhl 41,9 %. Tržní podíl Jednotky představoval 17,5 %, TV Joj 10,9 %, TV Prima 3,2 %, Dvojky 3,1 %, TV Nova 2,5 % a TA3 1,8 %.
Nejposlouchanější Rádio Slovensko
Dlouhodobě nejposlouchanější rozhlasovou stanicí na Slovensku je Rádio Slovensko. Vyplývá to z výsledků pravidelného výzkumu mediálního chování obyvatel, který ve dnech 25. až 31. května 2004 uskutečnil Odbor mediálního výzkumu Slovenského rozhlasu (OMV SRo) na vzorku 3386 respondentů starších než 14 let.
Na otázku, “kterou z vyjmenovaných rozhlasových stanic jste poslouchali včera?” 39,5 % oslovených uvedlo první vysílací okruh Slovenského rozhlasu.
Za ním následuje nejúspěšnější komerční stanice Rádio Expres (19,9 %) a Rádio Regina (SRo 4), které poslouchalo 14,8 % respondentů a Fun Rádio s poslechovostí 10,8 %.
Další příčky patří Rádiu Rock FM (SRo 3) s 10,1 % a dvěma nadregionálním komerčním stanicím – Rádiu Okey (9,8 %) a Rádiu Twist (6 %). Ze zahraničních stanic jsou nejposlouchanější maďarské komerční stanice Danubius (3 %) a Slágerradio (2,9 %).
O dominantním postavení Rádia Slovensko svědčí i jeho více než třetinový podíl na rozhlasovém trhu (35,3 %). Druhou pozici na rozhlasovém trhu si upevnilo Rádio Expres (15,5 %) a třetí Rádio Regina (SRo 4) s podílem 9 %. Následují Rádio Okey (6,7 %), Fun Rádio (6,5 %), Rádio Rock FM (4,7 %) a Rádio Twist (3 %).
Nejčtenější je Nový Čas
Nejčtenějším slovenským deníkem zůstává Nový Čas, který čte 22,6 % občanů.
Za ním následují deník Pravda (s 13-% čteností), Sme-Práca (10,3) a Šport (6,9). Síť regionálních deníků Korzár je aktuálním zdrojem informací pro 6 % dotázaných, Új Szó pro 4,2 % respondentů, následují Národná obroda (3,2) a Hospodárske noviny (2,7).
Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který od 25. do 31. května uskutečnil
Odbor mediálního výzkumu Slovenského rozhlasu (OMV SRo) na reprezentativním vzorku 3386.
Nejčtenějším slovenským týdeníkem je Plus 7 dní, který pravidelně čte 22 % respondentů. Život pravidelně vezme do rukou 19,4 % lidí a Nový čas pro ženy 16,9 % účastníků výzkumu. Za nimi nasledují Slovenka (15,4), časopis Markíza (14) a Eurotelevízia (12,6).
Na slovenském trhu se uchytil i nový časopis pro ženy Šarm, který čte pravidelně 8,7 % občanů a spoločensko-politický týdeník Live! s více než 3 %
pravidelných čtenářů.
Za pozitivní tendenci vývoje trhu periodického tisku lze podle OMV SRo považovat skutečnost, že během roku se víc než o třetinu zvýšila čtenost regionálních a místních týdeníků a dosáhla tak 35,5 %.
-tasr, zem-