O kofolu a horalky se Češi perou se Slováky
Značky, které si lidé oblíbili již před desítkami let, jsou také předmětem sporů mezi českými a slovenskými výrobci.
Když před dvěma lety koupila firma Santa nápoje (dnes Kofola Krnov) ze severní Moravy ochrannou známku Kofola, možná už tušila, že jí přinese zisky, ale i mezinárodní problémy. O Kofolu se totiž na Slovensku u soudu přel i předchozí majitel známky Ivax-ČR (dříve Galena Opava), který už v roce 1998 podal pět žalob.
Dřívější náhražka západní Coca Coly je pro firmy zlatý důl. Česko-slovenské spory o Kofolu začaly poté, co někteří slovenští výrobci odmítli zakoupit ochrannou známku a podali návrh na její výmaz pro ztrátu rozlišovací schopnosti. Tvrdili, že Galena udělila licenci 15 výrobcům a navíc slovo kofola je zařazeno do Velkého slovníku cizích slov jako obecné označení nápoje. Nejvyšší soud dokonce zrušil rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví v Banské Bystrici, který potvrdil právo na Kofolu pro českého výrobce. Šofola, Kofo-la, Kofol-A, Koffea, Cool Fola – i pod takovými názvy ji na Slovensku vyráběli.
Před dvěma lety postavila Kofola na Slovensku závod za 175 miliónů korun a slovenskými plagiáty podle vlastních odhadů ztrácela desítky miliónů ročně. Právo na známku, za kterou zaplatila 210 miliónů korun, se rozhodla tvrdě obhajovat u soudu a nakonec uspěla. Některé firmy od výroby nápojů pod názvy Kofola ustoupili, další spory Kofola vyhrála.
Dnes vede pouze jediný – s firmou MiVi, která vyrábí nealko Rosa Slovenská kofola. Potíže však nekončí. “Stále se setkáváme s tím, že v restauracích se prodávají tmavé nealko nápoje s názvem kofola. Firma spolupracuje s obchodní inspekcí a upozorňujeme majitele na plagiáty,” uvedl generální ředitel firmy Jannis Samaras.
Zato ve sporu o česko-slovenské oplatky horalky není rozhodnuto. O horalky se hádají slovenská společnost I.D.C. Holding s českou potravinářskou společností Opavia – LU patřící koncernu Danone. Obyčejná oplatka, řeklo by se. Slovenský výrobce však prodá horalek na slovenské i české straně hranice ročně 80 miliónů kusů.
Právo vyrábět tyto oplatky po rozdělení Československa v roce 1993 získaly obě firmy. Spor se však rozhořel kvůli obalu loni na podzim. Opavia změnila obal svých horalek a balení obou výrobků se začalo nápadně podobat. Slovenské horalky, které se vyrábějí podle staré receptury z roku 1956, se již řadu let prodávají v průsvitném obalu s vysokohorskými květy. Nové české oplatky měly obal podobný. Navíc jejich cena byla o padesát haléřů nižší a byly také lehčí. Slovenská firma českou společnost za nekalou soutěž zažalovala. Soudy dosud spor nerozhodly a firmy jednají o mimosoudním vyrovnání.
Hospodářské noviny, 4. 6. 2004, autor: Tomáš Fránek, Martina Macková