Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

O kofolu a horalky se Češi perou se Slováky

Redakce MAM4. 6. 2004

Značky, které si lidé oblíbili již před desítkami let, jsou také předmětem sporů mezi českými a slovenskými výrobci.
Když před dvěma lety koupila firma Santa nápoje (dnes Kofola Krnov) ze severní Moravy ochrannou známku Kofola, možná už tušila, že jí přinese zisky, ale i mezinárodní problémy. O Kofolu se totiž na Slovensku u soudu přel i předchozí majitel známky Ivax-ČR (dříve Galena Opava), který už v roce 1998 podal pět žalob.
Dřívější náhražka západní Coca Coly je pro firmy zlatý důl. Česko-slovenské spory o Kofolu začaly poté, co někteří slovenští výrobci odmítli zakoupit ochrannou známku a podali návrh na její výmaz pro ztrátu rozlišovací schopnosti. Tvrdili, že Galena udělila licenci 15 výrobcům a navíc slovo kofola je zařazeno do Velkého slovníku cizích slov jako obecné označení nápoje. Nejvyšší soud dokonce zrušil rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví v Banské Bystrici, který potvrdil právo na Kofolu pro českého výrobce. Šofola, Kofo-la, Kofol-A, Koffea, Cool Fola – i pod takovými názvy ji na Slovensku vyráběli.
Před dvěma lety postavila Kofola na Slovensku závod za 175 miliónů korun a slovenskými plagiáty podle vlastních odhadů ztrácela desítky miliónů ročně. Právo na známku, za kterou zaplatila 210 miliónů korun, se rozhodla tvrdě obhajovat u soudu a nakonec uspěla. Některé firmy od výroby nápojů pod názvy Kofola ustoupili, další spory Kofola vyhrála.
Dnes vede pouze jediný – s firmou MiVi, která vyrábí nealko Rosa Slovenská kofola. Potíže však nekončí. “Stále se setkáváme s tím, že v restauracích se prodávají tmavé nealko nápoje s názvem kofola. Firma spolupracuje s obchodní inspekcí a upozorňujeme majitele na plagiáty,” uvedl generální ředitel firmy Jannis Samaras.
Zato ve sporu o česko-slovenské oplatky horalky není rozhodnuto. O horalky se hádají slovenská společnost I.D.C. Holding s českou potravinářskou společností Opavia – LU patřící koncernu Danone. Obyčejná oplatka, řeklo by se. Slovenský výrobce však prodá horalek na slovenské i české straně hranice ročně 80 miliónů kusů.
Právo vyrábět tyto oplatky po rozdělení Československa v roce 1993 získaly obě firmy. Spor se však rozhořel kvůli obalu loni na podzim. Opavia změnila obal svých horalek a balení obou výrobků se začalo nápadně podobat. Slovenské horalky, které se vyrábějí podle staré receptury z roku 1956, se již řadu let prodávají v průsvitném obalu s vysokohorskými květy. Nové české oplatky měly obal podobný. Navíc jejich cena byla o padesát haléřů nižší a byly také lehčí. Slovenská firma českou společnost za nekalou soutěž zažalovala. Soudy dosud spor nerozhodly a firmy jednají o mimosoudním vyrovnání.

Hospodářské noviny, 4. 6. 2004, autor: Tomáš Fránek, Martina Macková

×

Firmy vsadily na zdravé jídlo pro zvířata

Starší článek

Maloobchodní síť Bontonland má nového majitele

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Anketa mezi HR řediteli: Co děláte pro mentální zdraví svých lidí?

Pandemie problém s duševním zdravím zaměstnanců nevytvořila, jen jej zdůraznila. O pohodu lidí na pracovišti by se měly firmy starat dlouhodobě,…
25. 2. 202125. 2. 2021
Zprávy
Foto: Paramount

ViacomCBS spouští streamingovou platformu Paramount+

ViacomCBS oznámil spuštění nové streamingové platformy Paramount+. Služba hned od prvního dne nabídne katalog čítající přes 5000 hodin obsahu…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

„Opera je živý žánr.“ Spolek Run OpeRun představil nový vizuální styl

Spolek Run OpeRun oředstavil novou vizuální identitu, na které spolupracoval s grafickými designéry Markem Bulířem, Jáchymem Moravcem…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

V očkovacích centrech budou plakáty s tečkou. Chystají se dva TV spoty

AKTUALIZOVÁNO Propagační kampaň státu k očkování se pomalu rozhýbává. Jako první budou v očkovacích centrech po celém Česku k vidění…
25. 2. 202125. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více