Nová mobilní zábava se neujala, Nokia to zkouší znovu
Loňský podzim měl být podle představitelů finské společnosti Nokia přelomem v oblasti mobilní zábavy. Jejich přání se však nesplnilo, protože hybridní přístroj Nokia N-Gage, který kombinuje funkce herní konzole a mobilního telefonu, se žádné velké popularitě netěší. Podle Pavla Šinágla, product managera české pobočky Nokie, se u nás doposud prodalo něco přes pět tisíc přístrojů N-Gage, což je o dost méně, než firma plánovala.
Nejedná se však o české specifikum, nýbrž o poměrně věrný obraz celosvětových výsledků. Ač představitelé Nokie doposud oficiálně nepřiznali neúspěch a doposud nezveřejnili žádné celosvětové prodejní výsledky N-Gage, sami si propadák evidentně uvědomují. Nestává se totiž často, aby se jakýkoliv hi-tech přístroj dočkal svého nástupce již několik měsíců po svém uvedení. Druhý pokus Nokie se jmenuje N-Gage QD, který přichází v těchto dnech na trh.
Odborníci se vesměs shodují na tom, že za celosvětovým neúspěchem prvního modelu N-Gage stojí špatné řešení výrobku a přehnaně vysoká cena okolo 12 tisíc korun.
“N-Gage dle mého nemá šanci na herním trhu uspět, neboť vedle vysoké pořizovací ceny má několik ne sice zcela zásadních pochybení, ale v jejich součtu zůstává při přímém porovnání dost daleko za uživatelsky příjemnějším GameBoy Advance,” uvádí konzolový specialista Martin Kaller v článku pro server Mobil.cz.
Tomáš Jirásko z časopisu PCWorld zase poukazuje na nešikovnou výměnu herních karet nebo nestandardní způsob telefonování. Od nákupu N-Gage může odradit i poměrně nízký počet her pro tuto platformu. Stránka n-gage.cz uvádí v současné době 16 herních titulů. Podle serveru All About Symbian bylo vydání několika slibovaných titulů navíc ještě odloženo. Jedná se například o hry Sim’s Bustin Out či Marcel Desailly Pro Soccer, vývoj titulu Taito Memories byl pak dokonce úplně zastaven.
Jedná se tak o začarovaný kruh – malý zájem zákazníků o přístroj odrazuje herní vydavatele od investic do vývoje titulů pro N-Gage a nízký počet her dále snižuje poptávku po přístroji. Všechny tyto nešvary se Nokia pokusí odstranit v druhé generaci svého herního produktu.
Ač se “vnitřnosti” příliš neliší od předchozí varianty, výrobci se snaží poučit z předchozího nezdaru. Přístroj je menší a ergonomičtější, baterie vydrží déle a kritizovaná výměna herních karet je značně zjednodušena.
Mění se i marketinková strategie samotného výrobce. Představitelé Nokie už model QD prezentují zejména jako herní konzoli, telefon a další funkce mají být spíše doplňkem. Propagace se soustředí především na jednotlivé herní tituly a také možnost hraní více hráčů. Multiplayer přes prostředí N-Gage Arena nebo pomocí rozhraní Bluetooth je totiž podporován většinou herních titulů a Nokia jeho kvalitu považuje za jednu z hlavních konkurenčních výhod oproti ostatním herním konzolím.
Podle Šinágla se po oznámení nového modelu také oživil zájem herních vydavatelů o vývoj her pro N-Gage. Do konce léta se na pulty obchodů dostane více než deset nových her, vesměs z produkce gigantů Electronic Arts, který vyvíjí hry Sims Bustin’ Out či Tiger Woods PGA Tour 2004, a Ubisoft, jenž pro N-age QD připravuje titul Tom Clancy’s Ghost Recon – Jungle Storm.
Se svým vlastním projektem Ashen přispěchá i sama Nokia. Počítačoví odborníci ovšem pochybují, zdali se podaří splnit slib daný Nokií při uvedení první N-Gage, podle kterého by do konce letošního roku mělo pro tuto platformu existovat 50 až 100 her.
Na nezájem zákazníků o první N-Gage reaguje i cena. V Česku se N-Gage QD bude prodávat za sedm tisíc korun, tedy za stejnou cenu, za kterou lze v současnosti pořídit první model N-Gage. Nokia přitom zatím neplánuje stažení prvního modelu z obchodů. Podle Šinágla počítá Nokia v období prvního půl roku po uvedení na trh s tím, že prodeje N-Gage QD budou několikanásobně převyšovat prodeje předchozího modelu.
Hospodářské noviny, 3. 6. 2004, autor: Jiří Sládek