I na trhu se spotřebními úvěry se najdou firmy, jejichž zaměstnanci nerespektují zákony. Například u nabídek úvěrových produktů nezveřejňují ukazatel RPSN. V takovém případě se vyplatí opatrnost. RPSN totiž věrně zobrazuje skutečné náklady spotřebitele.
Reklamu a nabídky na zmíněné finanční produkty upravuje zákon číslo 321/2001 Sb. Říká zcela jasně, že uvede-li subjekt úrokovou sazbu nebo jiný údaj týkající se nákladů na úvěr, je zároveň povinen zveřejnit výši RPSN. Pokud tak neučiní, porušuje zákon a klame tím spotřebitele.
Na reklamu a nabídky spotřebních úvěrů se loni zaměřila Česká obchodní inspekce. Při kontrole 173 případů zjistila pochybení u 30 z nich. Ve většině případů chyběl právě údaj o RPSN nebo příklad jeho výpočtu, popřípadě bylo nesprávné jeho znění.
Při jakýchkoli pochybnostech o reklamě, nabídce nebo smlouvě na úvěr se může každý spotřebitel obrátit přímo na Českou obchodní inspekci (informace jsou i na stránce www.coi.cz).
Hospodářské noviny, 17. 6. 2004, autor: (luv)