Nejdražší na světě je Tokio, Bratislava předstihla Prahu

15. 6. 2004 09:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na seznamu nejdražších měst světa se letos udrželo nejvýše japonské Tokio a na druhou příčku se vyšplhal Londýn před Moskvu. První padesátku nejdražších měst uzavírá Praha, která je pro cizince již levnější než Bratislava, vyplývá z průzkumu ústavu Mercer Human Resource Consulting.
Průzkum srovnává životní náklady z hlediska zaměstnanců zahraničních firem a měří přes 200 různých položek od potravin přes zábavu po náklady energie a dopravy. Pohyby v letošním seznamu byly vyvolány především vývojem směnných kurzů, tedy oslabováním amerického dolaru a růstem evropských a asijských měn.
V pořadí tak nejvýrazněji postoupila evropská, zvláště německá města, i když první Berlín je z nich stále až na 28. místě. Strmý postup vzhůru zaznamenala i města v Austrálii. Zlevnila naopak velká města v USA, přičemž New York, který je stobodovým základem indexu, vypadl z první desítky.
„Došlo k některým dramatickým pohybům v letošním pořadí, vyvolaným především kolísáním směnných kurzů,“ uvedla k výsledkům pracovnice firmy Mercer Marie-Laurence Sepedeová. „Euro se zhodnotilo za posledních šest měsíců o více než 11 procent. Evropská města tak šla nahoru a americká města klesla,“ dodala Sepedeová.
Praha si v žebříčku nejdražších měst zachovala 49. místo. Před ni se o pět míst dostala Bratislava, Amsterodam nebo Dakar a na dražší místa než česká metropole se vyhoupla i velká německá města jako Frankfurt, Mnichov, Berlín a Düsseldorf.
Do první desítky se nově dostala dánská Kodaň a ruský Petrohrad, vypadl naopak Peking. Nejníže v seznamu celkem 144 měst zůstává paraguayský Asunción. Zde jsou náklady pro zahraniční zaměstnance proti Praze asi poloviční a proti Tokyu asi třetinové.
Pokračující růst eura proti dolaru by nakonec mohl přimět nadnárodní firmy k přesunu zaměstnanců z Evropy do USA. „Díky oslabování dolaru bude levnější posílat zaměstnance do amerických měst,“ řekla mluvčí firmy Jackie Barberová.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.