Módní seriály dělají radost také nakladatelům
Jestliže si ještě nedávno každý pod pojmem literatura pro ženy vybavoval hlavně červenou knihovnu ve stylu Danielle Steelové, dnes ovládá tuto část knižního trhu zcela odlišný žánr. Ve světě se mu začalo přezdívat “Chick-Lit”, volně přeloženo “holčičí literatura”.
V souvislosti se vzrůstající oblibou filmů a seriálů o svobodných mladých lidech kolem třicítky, jako je Deník Bridget Jonesové nebo Sex ve městě, teď zaplavily americké knižní veletrhy novely využívající stejné motivy, podobný vyprávěčský styl a srovnatelnou zápletku. Tyto paperbacky vycházejí ve stotisícových nákladech a nakladatelé si mnou ruce. Zdá se totiž, že boom “holčičí literatury” je teprve na počátku.
Známé americké nakladatelství Harlem Moon/Doubleday, které sídlí v New Yorku, má s tímto žánrem poměrně čerstvou zkušenost. V únoru tohoto roku vydalo ve stotisícovém nákladu novelu “Cosmopolitan Girls”. Její autorky, Lyah Beth LeFloreová a Charlotte Burleyová, otevřeně přiznávají, že se nechaly k jejímu napsání inspirovat právě seriálem Sex ve městě.
“Tento seriál do značné míry vypovídá o současném trendu svobodných třicátnic soustředících se pouze na kariéru, módu a zábavu,” citoval deník New York Times jednu ze spoluautorek, Lyah Beth LeFloreovou. “Populární série z produkce HBO však poněkud pozapomněla na to, že tyto ženy nejsou jen bělošky,” dodala. O její příběh dvou dívek tmavé pleti pocházejících z vyšších vrstev byl obrovský zájem: na trhu se vzápětí objevil jeho další padesátitisícový dotisk.
Podobnou zkušenost má konkurenční nakladatelství Putnam, které minulý měsíc uvedlo debut Tii Williamsové, redaktorky módního magazínu Teen People. Její do značné míry autobiografický román “The Accidental Diva” zmizel z pultů téměř okamžitě, stejný zájem zaznamenal Miramax Books o svou červnovou novinku “Bling”. Příběh z prostředí velkoměstského hudebního průmyslu vyšel v nákladu 125 tisíc kusů a už po dvou týdnech nakladatelství zvažuje dotisk.
Literární hrdinky prožívající autenticky působící příběhy v reálných kulisách však nejsou jen americkou specialitou. Ve francouzském nakladatelství Plon vyšla v dubnu kniha Isabelle Alexisové “Tu peux garder un secret” (v překladu Měla bys udržet tajemství). Příběh trojice úspěšných dívek hledajících toho pravého se rychle stal ve své kategorii bestsellerem.
“Seriály typu Ally McBealová či Přátelé teď rozpoutaly hlavně mezi čtenářkami obrovskou poptávku po příbězích z naprosté současnosti, v nichž hrdinky řeší aktuální problémy. Romantika už příliš netáhne,” míní literární agent Simon Brooks. Podle něj se navíc na tento žánr stejně jako na módní seriály váže značná reklama.
“Inzerenti si oblíbili tzv. product placement, tedy umístění výrobku přímo do děje. Hrdinky mají oblíbené značky bot, oblečení, obědvají v konkrétní restauraci. Firmy jsou za takovou reklamu ochotné zaplatit milióny dolarů,” potvrdil pro NYTimes.com Patrick O’Neill, kreativní ředitel agentury TBW A/Chiat/ Day, jež vytvořila reklamní kampaň na vodku Absolut, kterou poté zakomponovala do seriálu Sex ve městě. “Product placement se v populárních seriálech dostal do nové dimenze,” řekl doslova O’Neill. Kampaně spojené s nejsledovanějšími seriály zaručují úspěch. Nyní se inzerenti podle všeho zaměří i na nový literární žánr.
Hospodářské noviny, 16. 6. 2004, autor: Irena Zemanová