Likérky mění nabídku ve prospěch lehkého pití

21. 6. 2004 09:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Likérky, kterým klesají po zvýšení spotřební daně tržby, hledají pomoc v módním pití. Zdražení klasických lihovin a konkurence neznačkových produktů nutí výrobce měnit sortiment ve prospěch lehkých alkoholických nápojů s obsahem alkoholu do 20 procent.
Jen málokomu z českých výrobců se letos podaří dosáhnout stejných výsledků jako loni, kdy tržby vlivem masívního předzásobení obchodníků před chystaným zvýšením daně dosahovaly často rekordních výší. Unie výrobců lihovin odhaduje, že tržby v tomto roce dosud klesly v meziročním srovnání zhruba o 30 až 40 procent. „Situace bude jasnější až někdy od července. Část řetězců a obchodníků totiž stále ještě žije ze zásob, vytvořených na konci loňského roku,“ uvedl člen unie, ředitel Stocku Martin Petrášek. To je příklad obchodního domu Tesco v Plzni. „Prodáváme ještě z loňských zásob, a tedy i za tehdejší nižší ceny,“ potvrdila ředitelka Markéta Říhová.
„Od začátku roku máme o čtvrtinu nižší výrobu než ve stejném období loni. Počítám, že za prvních pět měsíců jsme kvůli zvýšení daně přišli o 80 miliónů korun,“ vyčíslila Emilie Hnízdilová, ředitelka firmy Palírna u Zeleného stromu – Starorežná Prostějov, která je druhým největším producentem lihovin v zemi. Podle ní škodí výrobcům stále také laciný alkohol v tržnicích. „Finanční policie by měla začít pracovat, prodejci tohoto alkoholu jsou v tržnicích víc než kdy předtím,“ dodala.
Menší zájem o dražší klasické produkty nutí výrobce měnit sortiment. Jednička tuzemského trhu, božkovský Stock, zareagoval už loni v listopadu a ještě do konce roku prodal na 100 tisíc litrů svých ovocných nápojů na bázi Amundsen vodky. Aktuální čísla však stejně jako ostatní výrobci nezveřejňuje. Generální ředitel Stocku Petrášek ale připustil, že právě ovocné nízkoalkoholické nápoje firmě částečně nahrazují pokles prodejů jejich tradičních značek – fernetů. I když ty nadále zůstávají nejprodávanější lihovinou likérky.
Stejně reagují i další výrobci lihovin. „Nízkoalkoholové nápoje nejsou stěžejní produkt, ale jejich podíl na celkových prodejích stále narůstá,“ uvedl ředitel divize KB likér v ústecké společnosti Drinks Union Jiří Janák. Ovocné nápoje dnes tvoří u KB likér zhruba 10 procent produkce. Firma se nyní snaží oslovit zejména mladé konzumenty nově uvedenými nápoji z řady Squash – například s příchutí zeleného jablka, konopí či agáve.
Prostějovská likérka s obratem 30 miliónů eur stejně jako ostatní reaguje na změny a její ochucené lihoviny na bázi vodky pod názvem Sibiř už dnes tvoří zhruba pět procent z tržeb. Nyní chce firma investovat a podpořit jejich prodej ještě novou image. „Je to módní věc u mladých lidí a dobře se prodává. Budeme se jí více věnovat. I když zájem o klasické lihoviny klesá, nám se zvýšil o čtvrtinu prodej Absintu a dobře si vedou také krémové likéry,“ dodala ředitelka Hnízdilová.
Rostoucí oblibu ovocných nízkoalkoholických nápojů potvrzují i prodejci. „Prodej těchto výrobků v poslední době rychle stoupá,“ vyjádřila se Jana Matoušková z Tesca. Podobně mluví i zástupci uskupení Ahold, zastupující řetězce Albert a Hypernova. „Lidé si zkušenost s těmito nápoji často přivážejí z dovolené v jižních zemích. Pak je chtějí i u nás,“ reagovala mluvčí uskupení Ahold Kateřina Černá.

Hospodářské noviny, 21. 6. 2004, autor: Martina Macková, Miroslav Petr

Redakce MAM

Další zajímavé čtení