Kancelářských potřeb i úředníků přibývá

11. 6. 2004 00:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Spotřeba kancelářských potřeb v zemi roste – největší firmy ročně zvyšují své tržby v průměru zhruba o necelých deset procent.
„Velikost trhu a spotřebu nepochybně určuje i počet úředníků. A těch je přespříliš,“ říká hlavní ekonom Patrie Online David Marek. Jen v loňském roce se počet státních zaměstnanců zvýšil o 12 tisíc. „Jakmile dal stát najevo, že chce zastavit růst počtu úředníků, ihned se zaplnila všechna volná místa,“ poznamenal Marek. Ve veřejných službách a státní správě pracuje asi 750 tisíc lidí. Další statisíce lidí zaměstnává v administrativě soukromý sektor. Analytik proto pokládá za logické, že výdaje na kancelářské potřeby úměrně k počtu zaměstnanců rostou.
„Jako obchodníka mě to těší,“ říká Martin Leitgeb, spolumajitel společnosti Activa, která spolu s firmou Papirius má na trhu rozhodující podíl. Zatímco Activa loňský rok ukončila s obratem 888 milionů korun, Papirius měl obrat 1,177 miliardy korun. Letos obě firmy čekají opět růst – Activa se hodlá dostat přes miliardu, Papirius přes 1,2 miliardy korun. V jejich stínu jsou zhruba další dvě desítky středně velkých obchodních firem. Asi pětina zboží přitom připadá na kancelářský papír. Další velkou položkou je spotřební materiál do tiskáren.

MEZITITULEK: Obchodníci nabízejí nábytek i občerstvení
Obchodníci s kancelářským zbožím ale běžně prodávají i občerstvení, drogerii, nábytek či elektroniku. S telekomunikačními zařízeními nabízejí i služby operátorů. I to zvyšuje potenciál odvětví.
Za růstem byznysu jsou ale nejen počty úředníků ve státní správě a samosprávě, ale i zvyšující se počet administrativních sídel. Loni bylo dokončeno 163 tisíc m2 kancelářských ploch. Trh se tak rozrostl na 1,45 miliónu m2 kanceláří. Z toho téměř 900 tisíc m2 tvoří nová výstavba, zbytek připadá na opravené prostory.
Podle jednatele společnosti Papirius Petra Sýkory se ale firmy i v případě kancelářských potřeb učí šetřit. Velcí zákazníci proto požadují vedle stability a silného partnera i snižování nákladů. „Obecně však platí, že služby na vysoké úrovni chtějí také menší odběratelé,“ uvedl Sýkora. Oba lídři trhu proto sázejí na cenu a servis. Třeba Papirius své podnikání postavil na principu, nedostane-li zákazník objednané zboží do druhého dne, dostane jej zdarma. Na rychlost věří i Activa. „Zatímco v západní Evropě může firma objednat zboží do oběda, aby ho druhý den dostala, u nás i třeba v osm večer. Také to stihneme,“ říká Leitgeb.

MEZITITULEK: Úzká specializace pomáhá malým firmám
Menší podniky se na trhu drží jen díky úzké specializaci. „Kdo se včas nezorientoval a zůstal u klasického sortimentu, má problémy. My proto rozumně žijeme,“ uvedl Miloslav Volf, majitel společnosti Volf kancelářské potřeby. Jeho firma s dvaceti lidmi má vlastní výrobní program a značku Concorde, s níž vsadila zejména na psací potřeby, lepidla, samolepící bločky a korekční pásky. Podobnou zkušenost má i Roman Kafka z rodinné firmy Kafka-K plus v Bynovci u Děčína. Také ona nemá běžný sortiment, protože ten už dávno ovládli importéři a zahraniční výrobci. Podnikům dodává na míru zhotovené pořadače a speciální obaly pro kartonáž. Firmě s 25 lidmi meziročně rostou tržby o 30procent. Letos čeká 15 místo loňských 9 milionů korun.
V závětří obchodníků se daří i výrobním podnikům. Skupina Krkonošské papírny, na jejichž loňských tržbách 2,5 miliardy korun se školní a kancelářské potřeby podílely 42 procenty, na tuto oblast programově sází. „Je to náš rozvojový program. Proto jsme také kupovali Papírny Brno, abychom zvýšili náš potenciál,“ říká generální ředitel Jaroslav Jiřička. Ten další perspektivy vidí v rozšíření trhu Evropské unie a středoevropské nákupní politice obchodních řetězců. Také Koh-i-noor Hardtmuth, přestože se víc zaměřuje na školní a umělecký sortiment, kancelářské zboží nezatracuje. „Je to fungující trh a není bezvýznamný,“ říká šéf podniku Vlastislav Bříza. Na loňských tržbách firmy se kancelářský sortiment podílel 19 procenty. Letos by měl opět vzrůst, protože firmě se podařilo prosadit v síti obchodního řetězce Makro. K dalšímu posílení postavení má přispět i začínající přesun části produkce do Číny, kde se výroba zlevní. „To přispěje k povzbuzení a oživění poptávky,“ věří Bříza.
Přesto je stále velká část kancelářských potřeb z dovozu. Odhaduje se, že to jsou až tři čtvrtiny. Přesná čísla ale nejsou k dispozici. „Kdybych je měl, postavil bych na tom naši další strategii,“ říká Leitgeb.

Hospodářské noviny, 11. 6. 2004

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.