Insight zkoumal benzinky
Po prodejnách rychlého občerstvení zacílil druhý výzkum chování a spotřebitelských zvyklostí internetové populace IAB Insight na čerpací stanice. Podle výstupu, který pro Interactive Advertising Bureau ČR (IAB) připravila společnost iAudit Interantional, se 70 % dotázaných při výběru benzinky orientuje podle ceny paliva. Zatímco 33 % tak činí bez ohledu na značku, pro 19 % je nejdůležitější blízkost pumpy a 16 % zahrnuje do svého rozhodování i sílu a známost brandu. Naproti tomu věrnostní programy uvedly jako nejdůležitější faktor při výběru čerpací stanice jen pouhá 4% respondentů.
Pouze značku zohledňuje 10 % internetových motoristů. Nejčastěji nakupovali v minulém týdnu palivo u stanic Shell (17 %), Benzina, OMV (po 12 %) a Aral (10 %). S odstupem následovaly Jet (4 %), Slovnaft, Esso a Agip (po 3 %). Zajímavé je, že Shell preferovaly více ženy než muži, zatímco u ostatních značek byl poměr víceméně vyrovnaný.
Zatímco 57 % internetové populace (tj. 1,65 mil. osob) řídilo v uplynulém týdnu automobil, 13 % (389 tis. lidí) řídí automobil občas a 30 % (859 tis. osob) automobil neřídí vůbec.
Projekt IAB Insight je koncipován jako pravidelné tematické dotazování na reprezentativním vzorku 600 respondentů – uživatelů internetu. Rozsah vzorku a způsob výběru respondentů byl navržen tak, aby reprezentoval českou internetovou populaci starší 12 let. Další výzkum v rámci projektu IAB Insight bude zaměřen na oblast výpočetní techniky.
Představitelé IAB rovněž navrhli náměstkyni ministra informatiky Danou Beerovou zpracování analýzy různých přístupů státní správy ke spamu v zemích, kde působí pobočky IAB. Výsledky analýzy budou poskytnuty Ministerstvu informatiky jako podklad pro rozhodování o dalším postupu v oblasti regulace rozesílání nevyžádané reklamní pošty v ČR. Kromě zmíněné analýzy se počítá s uspořádáním odborného semináře na téma spamu.
Další oblastí, kterou hodlá IAB prostřednictvím svých zahraničních poboček prozkoumat, je stav využívání webových stránek veřejné správy ke komerčním účelům. IAB bude monitorovat přístupy uplatňované k tomuto problému v zahraničí. Navíc IAB zařadí do svého výzkumného projektu “IAB Insight” otázky, které zjistí přístup českých uživatelů internetu k této problematice. Budou zjišťovány např. názory na možnost propojování webových stránek státních organizací s weby soukromých subjektů, na možný výskyt reklamních bannerů na serverech veřejné správy nebo zda je přijatelné, aby webové stránky měst a obcí sponzorovaly soukromé firmy.
-sch-