Hypermarkety zůstaly v čele i přes lehký pokles
Pro třetinu rodin zůstává hlavním nákupním místem potravin hypermarket. Jeho preference však mírně poklesly, když v roce 2003 tento typ prodejen zařadilo na první místo 39 procent respondentů květnového průzkumu společnosti Incoma Research, zatímco letos to bylo 34 procent.
Naopak pozice supermarketů, diskontů či menších prodejen se proti loňskému roku téměř nezměnily.
Supermarket navštěvuje 21 procent respondentů a prodejnu diskontního charakteru 18 procent.
Zákazníci hodnotili cenovou úroveň, šíři sortimentu a kvalitu prostředí jednotlivých prodejen. V nízkých cenách zvítězil hypermarket Kaufland, následovaný diskonty Lidl a Penny Market. Šíří sortimentu nejlépe uspokojuje stejně jako loni hypermarketový řetězec Globus, za ním pak Tesco a Kaufland.
Supermarketové řetězce jako Albert, Billa, Delvita, Julius Meinl jsou zákazníky v cenách i v sortimentu vnímány průměrně. Jejich silnou stránkou je však blízkost zákazníkovi kombinovaná s rychlostí odbavení bez dlouhých front a příjemným prostředím, které chybí diskontním prodejnám.
Supermarket navštěvuje alespoň jednou týdně devadesát procent českých nakupujících. Do hypermarketu zavítá víckrát týdně nejméně třetina lidí.
Český maloobchod čeká v následujícím období řada proměn. Konkurence a přerozdělování tržních podílů bude růst na úkor malých prodejen.
Hypermarkety i diskontní prodejny během tří let ještě více posílí svoje pozice na rychloobrátkovém trhu.
“Letošní pokles v preferencích hypermarketů je pouze zpomalením trendu,” vysvětluje Kateřina Střelská ze společnosti Incoma Research. Ostatní typy prodejen budou stagnovat nebo ztrácet.
Vedoucí post si tedy i v roce 2006 udrží podle Incomy hypermarkety s 31procentním podílem na trhu.
Diskonty budou nadále zaujímat prázdná místa především v menších městech či obcích, kde se supermarkety nevyplatí zřizovat.
“Potenciál pro jejich další rozšiřování ještě zdaleka není naplněn,” pokračuje Střelská, která očekává vstup německého diskontního řetězce Aldi na český trh.
Mezi pětici nejvýznamnějších řetězců budou podle panelu expertů v roce 2006 patřit Metro (Makro), Tesco, Schwarz (Kaufland/Lidl), REWE (Billa/Penny) a Ahold (Albert/Hypernova). Na trh pravděpodobně vstoupí nové řetězce a dojde i ke sloučení silných firem.
Vývoj ale nemine ani zákazníka. Význam ceny a sortimentu bude slábnout a do popředí se dostane takzvaný nákupní komfort. Důraz bude kladen zejména na úsporu času a na služby poskytované prodejnou. Otevírá se tak prostor pro expanzi nového formátu, který na českém trhu dosud chybí.
Hlavní nákupní místo potravin
(v % respondentů, květen 2003)
hypermarket 39
supermarket 19
diskont 19
menší prodejny* 22
jinde 2
*malé samoobsluhy a pultové prodejny,
Zdroj: Supermarket 2003 (Incoma Research + GfK Praha)
Hospodářské noviny, 29. 6. 2004, autor: Dana Chytilová