Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Hypermarkety zůstaly v čele i přes lehký pokles

Redakce MAM29. 6. 2004

Pro třetinu rodin zůstává hlavním nákupním místem potravin hypermarket. Jeho preference však mírně poklesly, když v roce 2003 tento typ prodejen zařadilo na první místo 39 procent respondentů květnového průzkumu společnosti Incoma Research, zatímco letos to bylo 34 procent.
Naopak pozice supermarketů, diskontů či menších prodejen se proti loňskému roku téměř nezměnily.
Supermarket navštěvuje 21 procent respondentů a prodejnu diskontního charakteru 18 procent.
Zákazníci hodnotili cenovou úroveň, šíři sortimentu a kvalitu prostředí jednotlivých prodejen. V nízkých cenách zvítězil hypermarket Kaufland, následovaný diskonty Lidl a Penny Market. Šíří sortimentu nejlépe uspokojuje stejně jako loni hypermarketový řetězec Globus, za ním pak Tesco a Kaufland.
Supermarketové řetězce jako Albert, Billa, Delvita, Julius Meinl jsou zákazníky v cenách i v sortimentu vnímány průměrně. Jejich silnou stránkou je však blízkost zákazníkovi kombinovaná s rychlostí odbavení bez dlouhých front a příjemným prostředím, které chybí diskontním prodejnám.
Supermarket navštěvuje alespoň jednou týdně devadesát procent českých nakupujících. Do hypermarketu zavítá víckrát týdně nejméně třetina lidí.
Český maloobchod čeká v následujícím období řada proměn. Konkurence a přerozdělování tržních podílů bude růst na úkor malých prodejen.
Hypermarkety i diskontní prodejny během tří let ještě více posílí svoje pozice na rychloobrátkovém trhu.
“Letošní pokles v preferencích hypermarketů je pouze zpomalením trendu,” vysvětluje Kateřina Střelská ze společnosti Incoma Research. Ostatní typy prodejen budou stagnovat nebo ztrácet.
Vedoucí post si tedy i v roce 2006 udrží podle Incomy hypermarkety s 31procentním podílem na trhu.
Diskonty budou nadále zaujímat prázdná místa především v menších městech či obcích, kde se supermarkety nevyplatí zřizovat.
“Potenciál pro jejich další rozšiřování ještě zdaleka není naplněn,” pokračuje Střelská, která očekává vstup německého diskontního řetězce Aldi na český trh.
Mezi pětici nejvýznamnějších řetězců budou podle panelu expertů v roce 2006 patřit Metro (Makro), Tesco, Schwarz (Kaufland/Lidl), REWE (Billa/Penny) a Ahold (Albert/Hypernova). Na trh pravděpodobně vstoupí nové řetězce a dojde i ke sloučení silných firem.
Vývoj ale nemine ani zákazníka. Význam ceny a sortimentu bude slábnout a do popředí se dostane takzvaný nákupní komfort. Důraz bude kladen zejména na úsporu času a na služby poskytované prodejnou. Otevírá se tak prostor pro expanzi nového formátu, který na českém trhu dosud chybí.

Hlavní nákupní místo potravin
(v % respondentů, květen 2003)
hypermarket 39
supermarket 19
diskont 19
menší prodejny* 22
jinde 2
*malé samoobsluhy a pultové prodejny,

Zdroj: Supermarket 2003 (Incoma Research + GfK Praha)

Hospodářské noviny, 29. 6. 2004, autor: Dana Chytilová

×

Licenční výroba českého piva v cizině roste

Starší článek

Přímá demokracie začala – alespoň jako show

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: Ogilvy

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Marketing

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více