HBO našla nový magnet na diváky – westernový seriál
Ještě nedávno se zdálo, že kabelová HBO, která spadá pod koncern Time Warner Entertainment Company, svou zlatou éru právě prodělala. Její nejúspěšnější původní programy, hlavně seriál současných třicátnic Sex ve městě a mnoha cenami vyznamenaná Rodina Sopranových, které si oblíbili i diváci v Česku, už skončily, nebo se právě vysílá jejich poslední série. HBO už však zřejmě našla plnohodnotnou náhradu, když na jaře nasadila seriál Deadwood.
Série vycházející z westernových tradic, která přináší jak dramatickou zápletku, tak obhroublý humor postavený na celé řadě zemitých, rázovitých postav, u diváků okamžitě zabodoval. “Vypadá to, že jsme se trefili do jejich nálady. Na podobný program zřejmě naši diváci čekali,” citoval list The New York Times Chrise Albrechta, výkonného šéfa HBO.
Během necelých dvanácti týdnů vysílání si totiž Deadwood zajistil hned několik miliónů stálých příznivců. Poslední díly už pravidelně sledovalo víc než 4,5 miliónu Američanů.
Větší popularitu si během první sezóny svého vysílání vydobyl jen seriál Six Feet Under z prostředí pohřebního ústavu, který diváci České televize znají pod názvem Odpočívej v pokoji. Jeho první sérii, která se v Česku již vysílala, sledovalo v roce 2001 pravidelně 5,4 miliónu amerických diváků.
Deadwood navíc zaznamenal velmi příznivý ohlas u odborné kritiky. “Tak pozitivní odezva odborných kruhů nás poměrně překvapila,” uvedl Albrecht. Experti se shodují, že Deadwood dokázal po dlouhé době vyváženě zkombinovat kvality televizního scénáře s mnohavrstvou dramatickou zápletkou s atraktivním prostředím.
“Deadwood se navíc vyvedl i z historického hlediska, stojí na propracovaných dobových reáliích a klade důraz na detaily, což mu přidává na autentičnosti,” míní televizní analytik Jonathan Harding. Podle šéfa HBO Albrechta navíc seriál podpořil i turismus. “Zaznamenali jsme zvýšený zájem o návštěvu skutečného Deadwoodu, městečka v Severní Dakotě,” řekl listu New York Times.
Vypadá to dokonce, že tento nový seriál z produkce HBO vzbudí novou vlnu zájmu o westernovou tematiku, což se naposledy podařilo před jedenácti lety populárnímu seriálu Doktorka Quinnová, kterou produkovala televize CBS. Tomu se rovněž dařilo i v Česku, kde se dlouhou dobu držel dokonce v hlavním vysílacím čase.
“Ve srovnání s Doktorkou Quinnovou je však Deadwood drsnější, dramatičtější,” upozorňuje Albrecht.
Deadwood tak zřejmě vyvrátí tvrzení, že o televizní westerny už veřejnost nemá zájem. “Před pár lety začaly televize stahovat westerny do méně exponovaných vysílacích časů. Panovalo totiž přesvědčení, že třeba dospívající generaci tento žánr vůbec nezajímá. Deadwood tuto teorii změnil,” potvrzuje mediální analytik Josh Green.
Od příští sezóny se seriál posune do atraktivnějšího času – na nedělní devátou večerní. Tento čas, který obvykle následuje po hlavním večerním zpravodajském bloku, je v USA přitom už mnoho let na většině stanic vymezen pro ty nejatraktivnější televizní hity.
Tvůrci seriálu v čele s Davidem Milchem, který se podílí i na scénáři, tento posun vítají. ” Nyní už zbývá začít sbírat ty nejprestižnější televizní ceny,” řekl Milch.
Hospodářské noviny, 28. 6. 2004, autor: Irena Zemanová