Zápasy v základních skupinách mistrovství Evropy přilákaly k televizním obrazovkám v Evropě mnohem víc diváků než kdykoli v minulosti. Teď však lze očekávat pokles zájmu, neboť pět ze šesti zemí s největším televizním trhem už na fotbalovém šampionátu svůj tým nemá. A sledovanost cizích mužstev je podle průzkumů podstatně nižší.
Mluvčí UEFA William Gaillard oznámil, že 24 utkání v základních skupinách vidělo ve Francii, Itálii, Německu, Nizozemsku, Španělsku a Velké Británii celkem 845 milionů televizních diváků. To je o 26 procent víc než při minulém šampionátu v roce 2000 v Belgii a v Nizozemsku, kdy stejnou část mistrovství sledovalo 617 milionů fanoušků.
Agentura AP připomíná, že skutečný počet diváků může být ještě mnohem vyšší, neboť po celé Evropě roste obliba sledování fotbalových zápasů ve sportovních barech nebo u obřích obrazovek v centrech velkých měst. Tuto nezanedbatelnou část televizních diváků však průzkumy zatím neumějí podchytit.
Přesto jednotlivé země hlásí lepší výsledky než v minulosti. Markantní je to v Nizozemsku, kde prestižní zápas s Německem sledovalo více než 83 procent televizních diváků. To je mnohem víc než zápasy před čtyřmi lety, kdy bylo Nizozemsko spolupořadatelem turnaje a celou zemi zachvátila fotbalová horečka.
I pro Němce byl tento zápas obrovským magnetem. U obrazovek ho prožívalo 23,5 milionu fanoušků, tedy o pět milionů víc než jakékoli utkání na minulém Euru. „Lámeme všechny rekordy,“ liboval si mluvčí UEFA.
Otázkou však je, jak dlouho příznivý vývoj vydrží, když Francie, Španělsko, Anglie, Německo i Itálie už svůj tým na šampionátu nemají. A zájem o zápasy jiných celků je podle studie UEFA výrazně nižší. Zatímco vlastní mužstvo v základní skupině sledovalo v průměru 38,4 procenta dospělé populace, u cizích týmů to bylo jen 12,5 procenta.
To potvrzují i informace České televize. Rekordní divácký zájem přilákalo utkání s Německem, jež sledovalo více než 1,7 milionu lidí. Naproti tomu zápasy, v nichž český tým nehrál, v základních skupinách nepřekonaly hranici jednoho milionu. Až čtvrtfinále mezi Anglií a Portugalskem se přehouplo přes milion diváků.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).