Evropský šampionát láme rekordy na internetu
Sázka na nová média pořadatelům fotbalového mistrovství Evropy zatím vychází. Návštěvnost oficiální internetové stránky turnaje euro2004.com, připravované v devíti jazycích, dosáhla během prvního kola základních skupin rekordu – od jejího spuštění 31. března zaznamenali provozovatelé do včerejška kolem čtrnácti miliónů uživatelů.
Se sobotním začátkem šampionátu zájem o oficiální server samozřejmě výrazně vzrostl. Firma NTT Communications, která je oficiálním partnerem Evropské fotbalové unie (UEFA) pro elektronické technologie, ihned oznámila, že v pondělí, což byl první pracovní den, kdy se hrály zápasy, provedli návštěvníci přes miliardu operací. Znamená to frekvenci přenosu 979 megabitů dat za vteřinu. Největší zátěž zažily stránky během zápasu Itálie – Dánsko.
Před čtyřmi lety na evropském šampionátu v Belgii a Nizozemsku UEFA poprvé poskytovala informace a další služby prostřednictvím globální sítě v omezené míře, letos jí tato činnost už přináší zisky. Vzhledem k tomu, že marketinkoví pracovníci mohli nabídnout další způsoby a možnosti prezentace, zvýšily se částky zaplacené firmami za právo, být sponzorem turnaje.
Server euro2004.com nabízí nejen informace, on-line přenosy a chat, ale také audiozáznamy hlasů hráčů a trenérů, videozáznamy rozhodujících akcí a interaktivní hry. Tyto složky zaznamenaly po začátku mistrovství Evropy pětisetprocentní nárůst zájmu, včetně těch, které jsou placené. Například za zprostředkování obrazového sestřihu všech důležitých momentů ihned po utkání zaplatí objednavatel 14,95 eur či stejnou částku v dolarech.
O šampionát v Portugalsku je velký zájem i mimo Evropu. Spousta návštěvníků oficiálních stránek se přihlašuje v Asii, ale také v Americe a Austrálii. Dosud se rekrutovali zhruba ze dvou set zemí. Trh značně rozšiřují i japonská a čínská verze. Ředitel divize UEFA pro nová média Alexandre Fourtoy si prozatímní úspěch pochvaluje. “Je to poprvé, co jsme takový komplex spustili zcela ve vlastní režii. V roce 2000 jsme si uvědomili, že to je správná cesta. První dny letošního turnaje ukazují, jak velká a globální je to událost,” řekl marketinkový odborník.
Do jeho kompetence spadají i služby poskytované prostřednictvím operátorů mobilních sítí. Tady se však pořadatelé (joint venture UEFA a firem, zastupujících Portugalskou fotbalovou asociaci) dělí o zisk s telekomunikačním partnerem TMN pro portugalský a brazilský trh a s jednotlivými smluvními operátory.
Prostřednictvím internetu se provozuje i merchandising. Oficiální propagační předměty v on-line storu jsou nabízeny k prodeji v široké škále. Od klíčenky s postavičkou maskota Kinase za šest eur až po sadu kuchyňského nádobí, jejíž cena se podle počtu kusů šplhá na stovky eur. Velký zájem je o repliky oficiálního míče šampionátu s názvem Roteiro za 25 eur, zatímco originální výrobek, s jakým se hrají zápasy, je čtyřikrát dražší.
Hospodářské noviny, 17. 6. 2004, autor: Josef Káninský