ČT zatím uzavřela kvůli přenosům fotbalu dvě desítky smluv

11. 6. 2004 08:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Česká televize již má uzavřeny první smlouvy s velkými bary či restauracemi a provozovateli velkoplošných obrazovek na přenosy ČT z mistrovství Evropy v kopané. Šamiponát začíná již v sobotu. „V současné době máme uzavřeno deset až dvacet smluv,“ řekla Jarmila Švorcová z České televize – Telexportu.
Televize se hodlá svých autorských práv důsledně dožadovat, žádnou žalobu však zatím podle Švorcové ČT nepodala.
Jednu z prvních smluv podepsala ČT s provozovatelem velkoplošných obrazovek v prosinci minulého roku. Další pak ještě předtím, než před několika dny oznámila, že bude vyžadovat pro promítání zápasů smlouvy a poplatky za autorská práva. „A už se nám hlásí další,“ uvedla Švorcová.
Cenu, kterou podnik nakonec zaplatí televizi za jí přenášené utkání, ovlivňuje množství promítnutých zápasů i velikost baru či restaurace. Kolik bude stát jeden přenos, je podle Švorcové těžké říct. „Za průměrně velkou hospodu se to může pohybovat v tisícikorunách za jeden zápas,“ uvedla Švorcová.
Barů a restaurací jsou v republice tisíce, a proto televize nedokáže odhadnout, kolik takových smluv může ČT uzavřít. „My přímo žádné podniky neoslovujeme, oni se ozývají nám,“ řekla Švorcová, která připouští, že vymáhat autorské právo bude velmi těžké. „Kontroly budou spíše namátkové,“ poznamenala.
Před nedávným mistrovstvím světa v hokeji televize o podobně razantním postupu neuvažovala. „Tam šlo jen opravdu o velké náměstí a velké projekce,“ řekla Švorcová. Důvody, proč televize k tomuto kroku přistoupila nyní, jsou podle vedení ČT velké náklady na autorská práva za přenosy ze šampionátů i současná finanční situace veřejnoprávní televize. „O to více se vyjevuje nepoměr, kdy mnozí na veřejných projekcích vydělávají, ať již na útratě návštěvníků či na reklamě, aniž by uzavřeli s ČT příslušnou smlouvu,“ píše se v prohlášení televize, které rozeslala médiím.
Některé sportbary však uvažují o tom, že při nadcházejícím mistrovství Evropy v kopané v Portugalsku odvysílají přes program České televize jen zápasy českého týmu. Ostatní utkání pustí na zahraničních programech šířených přes satelit.
Smlouvu s ČT hodlá uzavřít provozovatel pražského Sportbaru Hvězda Alexandr Novanský – ale zatím jen na tři zápasy českého týmu v základní skupině. „Zaplatím České televizi za tři zápasy českého týmu; zbytek mám přece zaplacen přes jiné televizní sportovní kanály,“ uvedl Novanský. Jak říká, přenosy ČT dává nerad. „Ale nechtěl bych se dostat do křížku se zákazníkem, který vyžaduje český komentář,“ poznamenal.
Také ve známém Jágr’s baru uvažují o tom, že z nabídky ČT využijí jen zápasy českého týmu. „Jsme schopni přijímat ze satelitů a co se týče zápasů, kde nebudou Češi, bude pro nás směrodatné to, jaký budou hosté používat jazyk. ČT tak u nás může jít třeba jen třikrát,“ uvedl na dotaz ČTK Michal Šilhán z Jágr’s baru. Smlouvu zatím podnik uzavřenou nemá, ale jedná o ní.
Po celé republice se v době šampionátu objeví množství velkoplošných obrazovek. Společnost Event Concept například zprovozní v době mistrovství 12 obrazovek ve 12 krajských městech, v každém jednu. „Smlouvu s Českou televizí máme již od prosince,“ uvedla Monika Krajčová z Event Concept. Firma na obrazovkách promítne všechny zápasy českého týmu na šampionátu, minimálně tedy tři. Všechny pak doprovodí například vystoupení hudebních skupin. „V případě, že reprezentace nepostoupí, projekt bude ukončen,“ informovala Krajčová.
Další obrazovka bude instalována na pěší zóně u Anděla v Praze. Rakouská firma, která ji bude provozovat, zakoupila práva od Eurotelu – a ten je získal od České televize. „Ošetřené to máme,“ uvedl Pavel Rejchrt, jednatel české dceřiné firmy rakouského podniku City Channel Werbe und Netzwerk, která práva koupila.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.