Čeští operátoři přicházejí na chuť hudbě

14. 6. 2004 12:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vlna propojování byznysu telekomunikačních a hudebních firem dorazila několik měsíců po Spojených státech nebo Velké Británii konečně i do České republiky. Stahování hudby do mobilu se zatím rozjíždí pomalu – mobilní operátoři nabízejí pouze omezený výběr skladeb, navíc pouze na vybrané typy telefonních přístrojů. Zákazníci zatím mají větší zájem o tzv. uvítací tóny.
Všichni mobilní operátoři shodně označují stahování hudby za perspektivní obchod, jehož čas přijde až s masovým rozšířením patřičně technicky vybavených přístrojů.
Jako první u nás ohlásila možnost nahrávání celých písní do mobilu na konci února společnost Eurotel v rámci služby Jukebox. Její nabídku v současné době tvoří přes čtyři sta skladeb od hudebních vydavatelství BMG, Warner Music nebo Sony Music.
„Hudba tvoří důležitou součást strategie Eurotelu pro oblast informačního a zábavního obsahu. Je to krok správným směrem,“ tvrdí mluvčí Eurotelu Diana Dobálová, která odmítla prozradit, kolik skladeb si zákazníci Eurotelu doposud stáhli. „Největší zájem o píseň Elánu Láska moja,“ dodala Dobálová.
Na odlišnou strategii sází konkurenční T-Mobile. Klíčem k dalšímu využití mobilů se mají stát takzvané real tones, tedy zvonění v podobě nahrávek zahraničních i domácích interpretů, komprimovaných do formátu mp3.
Liší se i cenové strategie. Zatímco stažení skladby z Jukeboxu přijde na 40 až 58 korun korun, T-Mobile si účtuje 29 korun za jedny real tones.
Služba T-Mobile začala fungovat v průběhu dubna a zatím nabízí na výběr mezi 13 skladbami hudebníků z vydavatelské stáje BMG. „Nejedná se pouze o zahraniční hvězdy, k dispozici jsou i real tones skupiny Buty nebo Janka Ledeckého,“ řekl mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.
Ve světě přitom v oblasti real tones T-Mobile spolupracuje se Sony Music. Zákazník v USA nebo Velké Británii tak může svůj mobil nechat zvonit v rytmu Michaela Jacksona nebo Beyoncé.
„Se Sony v Česku zatím spolupracujeme v segmentu, který prozatím považujme za klíčový při propojování mobilů a hudby, tedy při nabízení uvítacích tónů,“ podotkl Hájek, podle něhož tuto službu využívá okolo 190 tisíc zákazníků T-Mobile.
Real tones tak zatím v souboji s uvítacími tóny tahají za kratší konec, to však vyplývá hlavně z technické dostupnosti obou služeb. Zatímco uvítací tóny může používat skoro každý, nabídku real tones je možné podle T-Mobile využít v pěti přístrojích, momentálně se prodávajících na trhu, Jukebox Eurotelu funguje na sedmi typech mobilů. „Real tones však představují budoucnost synergií telekomunikací a hudebního průmyslu, proto se budeme snažit o rozšíření nabídky v této oblasti,“ dodal Hájek.
Zatím na chvostě v oblasti stahování zůstává třetí operátor Český mobil, který provozuje síť Oskar. „V současné době žádné podobné služby nenabízíme. Je to určitě perspektivní byznys, naším záměrem je ho však nabízet všem zákazníkům Oskara. Real tones zatím fungují ve velice úzkém segmentu pouze na vybraných přístrojích,“ sdělil mluvčí Oskara Petr Šindler.
Nejmenší mobilní operátor tak zatím nabízí pouze několik set melodií včetně fragmentů existujících skladeb, které si zákazníci mohou stáhnout do svých mobilů jako uvítací tóny.
Stahováním hudby však nové obchodní možnosti nekončí. Další perspektivní oblastí jsou hry nebo elektronické sporty. Na počátku června společnost e-Sport Entertainment vyhlásila první turnaj v bowlingu na mobilních telefonech, který se uskuteční 25. června v Ostravě.

Hospodářské noviny, 14. 6. 2004, autor: Aleš Borovan

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.