Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Český sen: Klam jako tvůrčí surovina?

Redakce MAM3. 6. 2004

Ve čtvrtek 3. června má premiéru film, jímž studenti FAMU otevřeli diskusi, kde jsou meze umění a reklamy.
Stovky lidí se loni v květnu nechaly nalákat na rozsáhlou reklamní kampaň evokující otevírání nového hypermarketu Český sen. Následovalo rozčarování – místo obchodu plného levného zboží lidé nalezli jen konstrukci potaženou plachtou s logem Českého snu a dva tvůrce vysvětlující, že žádný hypermarket není a nebude.
Umění, nebo podvod?
Autoři Filip Remunda a Vít Klusák se dotkli málo reflektovaného tématu moci médií a vlivu reklamy na občana. Experiment naznačil, že lidé stále vnímají informace z masmédií jako cosi posvěceného a prověřeného. Pokud akce vedla ke znejistění této víry, pak cena stovek zklamaných nebyla zas tak veliká. Pokud nás tato špatná zkušenost upozorní na to, že reklama má drápky a je dobré mít se před ní na pozoru, přispěje Český sen k mediální gramotnosti.
Mediální odborníci jsou skeptičtější. “Byl to podvod,” říká zástupce šéfredaktora časopisu Marketing & Media Bohuslav Bohuněk. “Tvůrci říkají, že chtěli ukázat na snadnou manipulovatelnost lidí. Ale ve skutečnosti nic nedokázali. Komunikovali zcela běžným způsobem, takže spotřebitelé neměli důvod pochybovat, že se skutečně otvírá nový hypermarket.”
Podobný názor má i proděkan fakulty sociálních věd Jan Jirák. “Cítím v tom ze strany tvůrců pocit nadřazenosti a manipulativní jádro. Je nešťastné, že se na této bulvární mystifikaci angažovala Česká televize. Média by si s podvodem neměla zahrávat. Tvůrci zneužili sociální situace v zemi a navíc si vybrali oblast, od níž pro ně bylo snadné se distancovat.”
Dokumentární komedie
Tak trochu se zpočátku zapomnělo, že cílem není sociologický experiment na zelené louce, ale film. Jeho výsledná podoba je lepší, než by se dalo očekávat. Teprve nyní vidíme, že slavnostní otevření tvořilo jen malou část projektu. V tomto komediálním dokumentu divák může sledovat celý marketinkový maratón, který podstupuje vznikající firma před vstupem na trh. Vlastně mnohem zajímavější než incident s oklamanými spotřebiteli je právě onen pohled do zákulisí reklamy a marketinku. Fokusové skupiny průměrných spotřebitelů hodnotící ještě neuvedený produkt, měření pozornosti pomocí kamery sledující pohyb očí a rozhovor s tvůrcem reklamní znělky, která má vyvolávat slzy v očích, to jsou ukázky exaktního měření našich snů, surová data o duši. Ta v kombinaci s autenticitou, kterou přitáhla energie tvůrců, tvoří velmi citlivý materiál, nad nímž se můžete smát i plakat.
Snad nejpříznačnější jsou pasáže rozhovorů s kreativci z reklamní agentury MARK/BBDO. Ti byli o podstatě projektu vyrozuměni a pomáhali vytvářet slogany a loga. Výrok jednoho z reklamních tvůrců “Já nevím, jak vy filmaři, ale my v reklamě nelžeme,” vyvolává u publika salvu smíchu. Vyznání úspěšného kreativce Martina Přikryla, že když večer po práci přijde do hospody mezi kamarády, má pocit, že je to on, kdo hýbe světem, vypovídá o tom, jaké radosti mohou mít tvůrčí lidé, kteří tráví veškerý čas prací, pod niž se nemohou podepsat.
Hovoří se o mystifikaci, ale pokud budete Remundu s Klusákem sledovat pozorně, zjistíte, že oni vlastně vůbec nelžou. Jejich absolutní upřímnost, s níž předstupují před své nic netušící herce, bere argumenty těm, kteří je označují za lháře.
Jen jediná věc jim to kazí. Reklamní spot na film obsahuje záběry, které zinscenované jsou. Je to škoda. Bez tohoto uklouznutí by prošli s čistým štítem.

Hospodářské noviny, 3. 6. 2004, autor: Ivan Adamovič

×

Nová mobilní zábava se neujala, Nokia to zkouší znovu

Starší článek

Kompromis v Unii vydavatelů

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více