Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Český alkohol hledá nové cesty do světa

Redakce MAM15. 6. 2004

Palírna u Zeleného stromu – Starorežná Prostějov, která je druhým největším výrobcem lihovin v tuzemsku, bude nově vyvážet pálenku do Švédska, Španělska a Německa. Do Švédska, kam dosud proniklo jen české pivo, se jí podařilo dostat z tuzemských lihovin jako jediné.
Česká slivovice, fernet nebo víno i přes vstup země do EU stále nejčastěji putují na Slovensko.Výjimku tvoří jen pivo, které už dříve našlo největší odbytiště v Německu.
“Kontrakty jsme podepsali až nyní, po vstupu země do EU. Jen do Švédska budeme průběžně dodávat přes 13 tisíc lahví vodky,” uvedla ředitelka prostějovské likérky Emilie Hnízdilová. Roční produkce prostějovského výrobce lihovin s obratem 30 miliónů eur, se pohybuje kolem 8 miliónů litrů a export se podílí 10 procenty. Nejvíce, téměř 90 procent exportu směřuje stejně jako u dalších výrobců na sousední Slovensko. “Export je malý, ale nyní je určitá šance, že by se mohl zvýšit,” uvedl šéf Unie výrobců lihovin Vladimír Steiner. Vliv nebude mít snižující se domácí spotřeba lihovin, ale spíš konkurenceschopnost českých výrobků a jejich nižší ceny. “Je to otázka kontaktů. Nic se nedá odhadnout,” dodal.
Jan Becher – Karlovarská Becherovka, největší český exportér lihovin, dodala na slovenský trh loni zhruba milión litrů. Do sousedního Německa pak 600 tisíc litrů, což v součtu činí asi 80 procent exportu firmy. Firma, která je součástí koncernu Pernod Ricard, ale i dnes spíš než na nové trhy spoléhá na současná odbytiště. “Značka si musí na sebe a na svoji reklamu v cizí zemi vydělat. Neplánujeme investice do rozšíření trhů, chceme se více etablovat v zemích Evropy, kde je již Becherovka známá,” uvedl mluvčí firmy David Binar.
Nejvíce fernetu, a to především s příchutí citrus od největšího výrobce Stock Plzeň, a také slivovice od vizovické firmy R. Jelínek se rovněž vypije na Slovensku. Stock loni z 26 miliónů litrů prodal do zahraničí něco přes dva milióny. R. Jelínek poslal na Slovensko třetinu vývozu. Z celkových tržeb největšího výrobce slivovice 260 miliónů korun činil export 18 procent.
Pořadí zemí, které mají zájem o české lihoviny, se ale už letos může měnit. Například o výrobky firmy Stock, která loni exportovala nejvíce na Slovensko a také do Ruska, je letos zatím největší zájem ze Slovinska a USA.
Stejně jako lihoviny i české víno mělo zatím největšího odběratele ve Slovenské republice. Z roční produkce 530 tisíc hektolitrů tam loni putovala až polovina celkového exportu 19 tisíc hektolitrů. “Nejvíce se již tradičně vyváží bílého vína, následují šumivá vína. Největším vývozcem je uskupení Bohemia Sekt,” uvedl Martin Půček, tajemník českého Svazů vinařů.
Naopak nejvíce českého piva se pije v Německu. Z loňského výstavu více než 18,5 miliónu hektolitrů pivovary vyvezly přes 2 milióny hektolitrů, a z toho přes 805 tisíc hektolitrů právě do SRN.
Český alkohol ale už před vstupem do EU objevili ve vzdálených exotických zemích. Vodku ze Starorežné pijí například i v Mexiku nebo v Austrálii, více než 45 tisíc hektolitrů piva loni prodali v Japonsku, část vozí i do Jihoafrické republiky a stejně jako Becherovka se pivo dostává na pulty až v Izraeli. Stock má zákazníky i v Thajsku, Vietnamu nebo nově v Belize. Bílé víno z českých a moravských vinohradů zase putuje až na sever Evropy do Finska.

Vývoz alkoholu z Česka (2003)
Unie výrobců lihovin/bez JB-KB/
Roční produkce 529 tisíc hektolitrů
Export 35 tisíc hektolitrů
Unie vinařů
Roční produkce 530 tisíc hektolitrů
Export 19 tisíc hektolitrů
Český svaz pivovarů
Roční produkce 18,5 miliónu hektolitrů
Export 2,1 miliónu hektolitrů

Zdroj: jednotlivé svazy výrobců

Hospodářské noviny, 15. 6. 2004, autor: Martina Macková

×

Na Euru zatím nejvíce lákal souboj Francie s Anglií

Starší článek

Průzkum: Asi čtvrtina Rusů prakticky nečte tisk

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Vydavatelství A 11 vstoupilo do segmentu křížovek. Luštění zažívá …

Společnost A 11 začala vydávat tři nové křížovkářské magazíny s klasickým švédským luštěním: sorry křížovky s vtipnou tajenkou za 39 korun, Mladý svět…
1. 3. 202126. 2. 2021
Newsletter

VIDEO: Místo kontejneru obývák. Kanada vyvrací mýty o obchodu s lidmi

Vládní kampaň vytvořená ve spolupráci s agenturou Banfield bojuje s tím, že v Kanadě každou třetí oběť obchodování s lidmi…
1. 3. 202126. 2. 2021
Newsletter

Být stále mlád je v marketingu zadara

Letos to je dvacet let od chvíle, kdy mne vysoká škola vyslala vstříc osudu. Mohu tedy prohlásit, že pracuji dvacet let v marketingu. Co…
1. 3. 202126. 2. 2021
Newsletter

Ceny SDGs jsou otevřené pro přihlášky, čas je do konce března

Asociace společenské odpovědnosti v letošním roce pořádá již pátý ročník Cen SDGs. Ty oceňují inovativní projekty, jež naplňují globální cíle…
1. 3. 20211. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více