Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

ČT údajně zneužívá dominantního postavení u filmů

Externí autor15. 6. 2004

Asociace producentů v audiovizi (APA) zvažuje podat na Úřad pro hospodářskou soutěž návrh, aby bylo prošetřeno, zda Česká televize nezneužívá svého dominantního postavení u českých filmů. Předseda APA Pavel Strnad to odůvodnil tím, že ČT, která se od roku 1993 podílela na výrobě zhruba dvou třetin všech domácích celovečerních snímků, nutí při koprodukcích nezávislé producenty přijímat nevýhodné podmínky a svými požadavky vědomě likviduje trh s televizními právy. ČT ale kritiku producentů odmítá a tvrdí, že se chová transparentně.
Strnad mimo jiné uvedl, že veřejnoprávní televize požaduje od producentů exkluzivní práva k vlastnímu vysílání, vlastně jednou provždy bez přiměřené odměny. Podle mluvčího ČT Martina Krafla to však není pravda. “My nikdy nepožadujeme práva na věky, a u většiny filmů dokonce s prodlužováním práv klesá cena,” podotkl.
ČT podle Strnada také brání na území České republiky obchodovat s televizními právy v placených televizích a nutí producenty využívat svých služeb za nevýhodných podmínek. “Odmítá jednat s asociací o pravidlech spolupráce a hledat řešení problémů,” uvedl. Za vrchol označil požadavek na získání televizních práv za vysílání filmových upoutávek na obrazovce.
“Zatímco však minulá vedení měla alespoň elementární snahu o řešení pro Českou televizi jednostranně výhodných podmínek spolupráce při výrobě a distribuci filmů, současné vedení odmítlo tento stav řešit, ale navíc podmínky spolupráce ještě přitvrdilo ve prospěch ČT,” řekl Strnad. Katastrofální je podle něj podpora dokumentů a animovaných snímků, jejichž výroba se zastavila.
Krafl namítl, že ČT má právo zvolit si takové projekty, které z jejího hlediska realizovatelné a vysílatelné. “Do některých nevstupuje z finančních důvodů,” dodal. Prohlásil, že nynější vedení televize je, co se týče koprodukčních aktivit, “transparentní jako nikdy předtím”. “My jsme vypsali výběrová řízení, každý krok toho řízení jsme pečlivě zdůvodnili a všechny podmínky jsou veřejně přístupné na webových stránkách ČT,” řekl.
Podle Strnada producenti podporovali snahu ČT za zvýšení koncesionářských poplatků a jejich valorizaci – vždy věřili, že část těchto prostředků bude účelně vynakládána na původní českou tvorbu. “Zaklínadlo poplatků se nyní obrátilo proti nám,” uvedl.
Předseda APA kritizoval, že ČT rozbila přirozený distribuční řetězec (kino – video – placená televize – terestriální televize) a blokuje možnost filmy dále prodávat. “V Německu jsou televizní práva omezena na pět let, zatímco ČT si je ve smlouvě vymíní prakticky navěky, čímž vědomě likviduje český televizní trh s původní tvorbou. S filmy není možno obchodovat, ani když je televize nevysílá. Přitom obchodní obrat s těmito snímky, vyrobenými po roce 1989, by podle producentů představoval minimálně 40 milionů korun ročně, které by bylo možno z velké části reinvestovat do nových projektů,” dodal.
Podle Krafla je ale přirozené, že ČT požaduje televizní premiéru příslušného díla na své obrazovce. “To je pochopitelné, pak se samozřejmě nebráníme, aby to dílo bylo šířeno dál,” uvedl.
Asociace producentů v audiovizi (APA) sdružuje na pět desítek členů, jejichž tvorba pokrývá až 90 procent filmové produkce v České republice.

×

XM Satellite Radio má dva miliony předplatitelů

Starší článek

DHL si bere na mušku FedEx a UPS

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více