Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Malovaný franchising proniká do světových měst

Externí autor1. 6. 2004

Miliónové částky na charitu na jedné straně, zvýšené turistické příjmy pro pořádající město a slušný výdělek pro majitele práv na straně druhé. Tak by se daly ve stručnosti popsat finanční efekty výtvarného happeningu, který se v posledních letech šíří do velkých světových měst. Zapojení stovek velkých i malých firem i statisícové lincenční poplatky naznačují, že jde o dobře fungující byznys.
Příběh krav začal v roce 1998 ve Švýcarsku. Skupina curyšských obchodníků chtěla do města přilákat více turistů. Místní sochař a výtvarník Walter Knapp se synem Pascalem navrhli nechat na veřejných místech vystavit sochy krav, které by byly patřičně výtvarně zkrášleny. Nápad se ujal. Od té doby se “kraví show” objevila kupříkladu v Chicagu, New Yorku, Sydney, Londýnu nebo Bruselu. Letos se CowParade poprvé zastaví i v Praze.

Licence za čtvrt miliónu
I když organizátoři hovoří o kulturním projektu s charitativním podtextem, celý podnik má současně charakter slušně promazaného byznysu, který nejvíce připomíná franchisingový podnik. Na podobném základě funguje kupříkladu McDonald’s nebo český řetězec Dobrá čajovna.
Každý pořadatel (franchisant) v daném městě si musí od držitele práv (franchisor) nakoupit licenci, která není zrovna levná.
“Licence na zorganizování CowParade v rozsahu 200 krav stojí přibližně 240 tisíc eur. Dále je nutné započítat výrobní náklady vlastních kraviček a náklady na dopravu. Sochy jsou dodány pouze držiteli licence,” uvedl jeden z majitelů licence pro Prahu Bessel Kok.
Pražští pořadatelé licenci získali od CowParade Europe, celosvětově licenci drží mateřská CowParade Holding Corporation.
Podle Koka se poplatky v ostatních městech pohybují na podobné úrovni. Vzhledem k tomu, že se krávy dosud objevily v osmnácti světových městech a letos přibudou čtyři další, majitel patentu může počítat s příjmem minimálně ve výši pěti miliónů eur.
Franchisanti se pak licenční poplatky snaží splatit ze sponzorských příspěvků na pronájem či koupi krávy. Ty v případě České republiky činí 195 tisíc korun za sponzoring a 245 tisíc za nákup.
Na charitu je pak určena částka, kterou se podaří získat z aukce, organizované renomovanou aukční síní Sotheby’s. Z Prahy do dražby zamíří celkem pětatřicet soch, ke kterým se přidají krávy vlastněné samotným organizátorem CowParade.
“Čistý zisk bude rovnoměrně rozdělen mezi tři projekty – nadační fond Krtek, občanské sdružení Zdravotní klaun a občanské sdružení Dědina,” řekl Kok. Obdobná aukce v Bruselu podle jeho slov získala asi 450 tisíc eur.
Celkem se podle tvrzení organizátorů za takřka šestiletou historii podařilo na charitativní účely vybrat na 11,5 miliónu dolarů, CowParade se sponzorsky účastnilo celkem na 1500 firem.
Krávy si tak ze všech podobných akcí mohly na konto charity připsat největší částku. Například sochy medvědů, které jsou každoročně vystavovány v Berlíně od roku 2001, dosud vynesly na jeden milión eur.

Další zdroje: turisté a merchandising
Akce navíc umožňuje organizátorům vydělat na prodeji merchandisingových výrobků. “Projekt podporujeme prostřednictvím našich interních a marketingových zdrojů, především v rovině zábavy. Jedná se o loga na mobil, MMS, obrázkové SMS nebo vyzváněcí melodie a tóny,” sdělil Terry Valeski ze společnosti Eurotel, který je spolupořadatelem CowParade. V Berlíně se zase prodávají tematické plakáty nebo malé porcelánové nebo umělohmotné sošky medvědů, jejichž cena se pohybuje mezi 30 až 60 eury.
Stranou finančních toků nezůstává ani hostitelské město. Instalace laminátových krav nebo medvědů přitahuje turisty. Podle organizátorů berlínských “Buddy Bears”, společnost Buddy Bär Berlin, se na vystavené skulptury podívá ročně přibližně 1,5 miliónu návštěvníků Berlína. Další statisíce pak přibyly v Hongkongu, kam medvědy přivezl známý filmový herec Jackie Khan.
“Celá akce rozhodně podpoří růst turistiky v Praze, konkrétní studie dopadu CowParade na turismus ale bohužel nejsou k dispozici,” potvrdil Kok.

Hospodářské noviny, 1. 6. 2004, autor: Aleš Borovan

×

Společná soutěž Kofoly a TimeOut

Starší článek

Komise k CME píše závěrečnou zprávu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Portu

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více