Bývalý šéf Vivendi oficiálně vyšetřován z akciových machinací

23. 6. 2004 10:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pařížský soud oficiálně zahájil vyšetřování bývalého šéfa francouzského mediálního koncernu Vivendi Universal Jean-Marie Messiera kvůli jeho roli v podezřelých obchodech s akciemi firmy. Řekl to Messierův právník. Oficiální vyšetřování je ve Francii prvním krokem k obvinění.
Messiera vzala v pondělí ráno do vyšetřovací vazby pařížská finanční policie v rámci probíhajícího vyšetřování machinací Vivendi na akciovém trhu za jeho vedení. Ve středu byl exšéf koncernu propuštěn na kauci a soud mu omezil pohyb.
Prokurátoři vyšetřují, zda Vivendi porušila francouzská pravidla akciového trhu, když po teroristických útocích na USA v září 2001 nakoupila 21 milionů svých vlastních akcií za zhruba miliardu eur. Cílem tohoto zásahu bylo podpořit cenu akcií společnosti.
Tehdejší objem nákupu přesahoval povolené úrovně a navíc se odehrál v době 15 dní před uzavřením čtvrtletní zprávy firmy, což francouzská pravidla akciového trhu zakazují. Firma však poukazuje na to, že po útocích v USA burzovní regulátoři striktní dodržování těchto norem nepožadovali.
Vyšetřovatelé rovněž zkoumají u Messiera a dalších manažerů Vivendi podezření na obchodování s pomocí neveřejných informací, praktiky firmy při zveřejňování finančních výkazů a způsoby začlenění tří telekomunikačních dceřiných firem. Co se týče hlavního obvinění, Messierův advokát Olivier Metzner novinářům řekl, že jeho klient zpětnými nákupy akcií zasahoval ve prospěch drobných akcionářů.
Vyšetřování je další ranou pro Messiera, který byl z čela Vivendi odvolán v červenci 2002. Ambiciózní bouřlivák udělal z obyčejné vodárenské společnosti světový mediální a telekomunikační kolos, přitom však nahromadil miliardy dolarů dluhů a přivedl firmu na pokraj bankrotu. Ve Francii vzbuzoval podnikatel u veřejnosti i politiků velkou nelibost, protože dával najevo obdiv k Hollywoodu, bydlel na prvotřídní adrese v New Yorku a kritizoval nárok Francie na „kulturní výjimečnost“.
Vivendi po pádu internetové „bubliny“ nadhodnocených akcií ztratila 80 procent tržní hodnoty. Společnost po odvolání Messiera prodala většinu mediálních aktivit a filmovou a televizní divizi Universal oddělila do společného podniku NBC Universal s americkým konglomerátem General Electric.
Vyšetřování podle agentur nesouvisí s takzvaným „zlatým padákem“, odstupným manažerů, o nějž se Vivendi s Messierem v posledním roce přela. Messier měl podle smlouvy dostat 21 milionů eur a trval na jejich výplatě, i když sám předtím veřejně sliboval, že takové peníze nikdy nepřijme. V prosinci se Messier této sumy zřekl.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.